Pracant nebo sportovec? A není to jedno?! KingQuad splní oboje, zvlášť když nám v roce 2008 opět posílil…
čtyřkolka kingquadV roce 2008 slaví Suzuki výročí 25 let výroby čtyřkolek – tedy dříve to byly jen „tříkolky“, které tolik popularity nenasbíraly a byly svým způsobem velmi nebezpečné. Pak však přišly čtyřkolky a pak KingQuad. Tak bych si dovolil hodnotit historii čtyřkolek v podání Suzuki.

Čtyřkolky Suzuki jsou v naší kotlině celkem populární, ostatně jsou celkem populární v celém civilizovaném světě. Nic na tom nemění ani fakt, že české zastoupení Suzuki je sem oficiálně nedováží a snad ani nemají kloudnou evropskou homologaci. Dostat je na české doklady je tak leckdy na hraně zákona, občas i za ní. Často si navíc v technickém průkazu přečtete, že vlastně ani nemáte Suzuki… A už se začíná i stávat, že ministerstvo dopravy takto „legálně“ vydané technické průkazy, k nelibosti uživatelů,  zase začíná vybírat zpět. Je zkrátka dobré si prodejce nejprve „proklepnout“.
O záruce, dostupnosti náhradních dílů a jejich ceně netřeba polemizovat – zkrátka chybí velký importér.
To ale nic nemění na tom, že čtyřkolka Kingquad je prostě velmi slušná!

Ten správný motor? No prostě větší!

KingQuad stojí na vrcholu nabídky Suzuki již relativně dlouhou dobu a tak pro rok 2008 dostal o chlup větší motor. Model 2009 má stejný objem 722ccm (vrtání/zdvih 104/85mm), přičemž se jedná stále o vodou chlazený jednoválec DOHC. Válec používá technologii SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material)  pro lepší odvod tepla a nižší hmotnost. To sice vylučuje možnost „převrtání“ motoru, či jednoduché opravy válce, ale pozitiva spíše převažují. Velký zdvih pomáhá motoru vyvinout velký kroutící moment zvláště v nízkých a středních otáčkách. Suzuki navíc používá vlastní systém vstřikování paliva vyvinutý v závodních motorkách, který mu dodává velmi dobrou odezvu na plynovou páčku. Dovoluje tak lépe posílat výkon motoru na kola než dříve používaný karburátor. Spotřeba se pohybuje při silniční jízdě kolem 12ti litrů, v terénu ovšem více než dvojnásobek není absolutně žádný problém.

A má to vlastně 4×4?

No samozřejmě, jak jinak. Máte na výběr tři módy – jen zadní pohon, zadní i přední pohon a uzávěrku předního diferenciálu. Přední diferenciál navíc umožňuje omezenou svornost. Ze zkušenosti víme, že 4×4 funguje u Kingquada velmi dobře a zvládá celkem bez problému i nejtěžší terén. Jako slabinu vidím použité pneu Dunlop, které se řadí na spodní příčky pomyslného žebříčku kvality a úrovně. Je ale možné, že to nemají všechny verze a navíc není problém je vyměnit. Rozměr je typický, vpředu 25×8-12, vzadu 25×10-12.

Velikost, hmotnost a design

Ač je čtyřkolka Kingquad celkem dospělých rozměrů, nepatří mezi opravdové obry. Její rozměry jsou 2115mm na délku, 1210mm na šířku. Celková výška (1285/1245mm), výška sedla (920/880mm), světlá výška (280/270mm) a rozvor (1285/1280mm) se mění podle toho, zda jde o verzi s nebo bez posilovače řízení. Ano, málem bych zapomněl. Kingquada můžete mít i s posilovačem řízení, které skutečně ulehčí řízení a zároveň funguje jako tlumič. Užitečné, i když trochu komplikované řešení.
Suchá hmotnost se opět liší v rozmezí 302/305kg.  Na svůj obrovitý motor je hmotnost Kingquadu až podezřele nízká (i když ne tak jako třeba Yamaha).
Svým designem nevystupuje z obvyklé řady užitkovek, čisté linie a sportovní duch se nedá popřít. Přední světlomety působí agresivním dojmem a dle mého názoru, je to nejhezčí prvek celé čtyřkolky. Prostě zepředu vypadá nejlíp.

Jízda

Kingquad se vyrábí pouze v jedné verzi, není možný výběr, jako třeba u Polarise nebo v Česku dobře známého Gladiatora. Je to poměrně škoda, protože jízda ve dvou by byla značně komfortnější. Takhle se spolujezdec dost mačká na řidiče, což je zcela jistě výhoda, pokud vezete mladou vyvinutou slečnu, ale nevýhoda, pokud vezete stokilového řízka.. Suzuki ovšem kontruje nově tvarovaným T-sedlem.
Motor poskytuje dostatek výkonu, i když třeba Can-am Outlander 800 jede ještě podstatně víc :-). Na stranu druhou, výkon Kingquada je ve většině případů větší než je třeba. Na relativně málo metrech se dostane až na maximální rychlost. Reakce na plynovou páčku je svižná, brzdy solidní, ovladatelnost průměrná. Tedy opravdu ne špatná, ale ani ne skvělá. Zrychlení v malé rychlosti je na užitkovou sedmistovku očekávatelně malé, na zadní stroj nedostanete tak snadno jako u sportovnějších mašin. Výrobci se dnes bojí rekreačních jezdců a volí nastavení variátoru patřičně „gumové“. Podvozek dobře absorbuje nerovnosti, ale přišlo mi, že se poměrně snadno nechá vyprovokovat k nervozitě při vyšší rychlosti. Ale přiznávám, že test byl vcelku krátký.
V brzké době ještě změřím pomocí speciálního GPS přistroje zrychlení a maximální rychlost.

Závěrem

Suzuki odvedla při stavbě Kingquada velmi slušnou práci. Největší novinkou je verze s posilovačem řízení, která ale asi kvůli vyšší ceně nebude tak rozšířená.
Ceny modelu 2008 se pohybují kolem 200 tisíc korun, nová verze stojí o cca 20-30 tisíc více. Otázka je, jak to je s technickým půkazem… Některé firmy TP slibují a přitom vědí, že ho spíš nebudou schopni dodat…
A to považuji i za hlavní problém Kingquada. Není homologace, není oficiální dovozce. Spoléhat na šedý dovoz a lokální prodejce se ne vždy vyplatí.
I po modernizaci stojí v mém žebříčku Kingquad až za Grizzly a Outlanderem, u kterých mi přijde, že prostě dělají všechno o trošičku lépe. I tak je ovšem Suzuki dobrá volba!

no images were found

6 Komentáře
3

Related Posts

Komentáře jsou uzavřené