Polaris se rozhodl jednou pro vždy zatlouct konkurenci do země – jen si spočítejte novinky za poslední dva měsíce: Scrambler XP 1000, Ranger DeLuxe, nepochopitelný Sportsman ACE a podobně nepochopitelný Sportsman 570…
Proč je novinka Sportsman 570 tak nepochopitelná? Protože má jít o levnější a primitivnější variantu půllitru a přitom oproti 550 (který je stále u Polarisu braný jako prémiový) dostává lepší motor a dokonce i víc koní. Bude to tedy tak trochu schizofrenie – buď si budete chtít pořídit mašinu s nejmodernějším motorem a oželíte jednoduchou přední nápravu, nebo sáhnete po komfortnějším Sporstmanu 550 a nebude vám vadit starší agregát. Ale klid, tohle je dohnané do extrému, v reálu to obnáší dva koně výkonu a to na takovém traktůrku stejně nepoznáte…
Sportsman 570 nahrazuje už notně vysloužilou pětistovku Sportsman 500 H.O., která sice měla nový ksicht, ale jinak to byl už značně obstarožní strojek, který Polaris prodával za celkem slušnou cenu. Jenže když se takový čerstvý majitel sporťáka koukne do katalogu značky jen pár měsíců poté, co nakoupil, bouchnou v něm asi saze – nová 570 totiž stojí necelých 190 talířů a to je techniky dost jinde… Prostě smůla, pětikilo už je doma.
Sportsman 570 jak správně tušíte, má motor z RZR, kde už dělá dobrou službu dvě sezóny a kde celkem bezproblémově nahradil letité osmikilo. Stejnou generaci jako osmistovka v RZR představovala i pětistovka H.O. ve Sportsmanu. Nový ProStar 570 ovšem hraje zcela jinou ligu – dvouvačková hlava DOHC poskytuje víc prostoru pro optimální tvarování sacích kanálů, karbec navíc nahrazuje vstřikování. Suma sumárum to znamená 20% výkonu navrch. Sice to vypadá jako kosmický pokrok, je potřeba si ale uvědomit, že objem motoru se zvýšil taky o nezanedbatelných 13%, takže zas taková superbomba to v tomhle případě není. Není, ale být by mohla, protože v náklaďáčku má tenhle jednoválec rovných 53 koní. Jenže to by taky nešlo, protože co pak se Sportsmanem 550, že jo… A jsme zas u té schizofrenie. Nicméně ladičům tu roste před očima výzva v podobě oněch zřejmě nepříliš složitě řešitelných devíti koní!
Aby toho nebylo málo, tak Sportsmanovi 550 sebral výrobce i tu možná poslední zásadní výhodu proti základní řadě – posilovač. Sportsman 570 i navzdory lehkému řízení na nápravě McPherson dostává posilovač řízení. Nebýt osmikila od HiSunu, byla by to první kolka na světě, co má posilovač a zároveň nápravu McPherson, ale takhle oslavuje HiSun! Rozdíl je ovšem v tom, že číňan to má v sérii a polárka na přání… Kvůli posilovači má 570 i silnější alternátor (o rovných 40%) a baterka se nově přesunula do předního boxu, kde je dobře dostupná.
Kromě motoru proběhla ještě celá řada úprav na konstrukci šasi – při podrobnějším zkoumání 570 vs. 500 H.O. je vidět nové sedlo, zúžení stroje v úrovni stehen o 8,3 cm nebo rozšíření nášlapů o jeden palec. Víc místa zbylo taky na nádrž, která je větší o 13% a má nově 17 litrů, což je pořád o 3 míň než má 550. Víc objemu pojme i přední box, kde je rovných 24,5 litru místa.
Polaris svojí povedenou novinkou docela zamíchal karty nejen na trhu, ale zejména ve svých showroomech, kde najednou budou stát dvě podobě lákavé mašiny, každá s jinou filosofií. Která z toho vyjde vítězně, to se uvidí. Každopádně český zákazník to má o to jednodušší, že český Polaris nabízí 550 jen ve verzi X2 (korbička), která je sakra drahá – 317 900 Kč…
Technické údaje:
Motor: vodou chlazený jednoválec
Rozvod: DOHC/4
Zdvihový objem: 567 ccm
Maximální výkon: 44 k (33 kW)
Plnění motoru: EFI
Převodovka: CVT
Pohon: 2WD/4WD
Brzdy vpředu/vzadu: hydraulické kotoučové
Pneumatiky vpředu/vzadu: 25×8-12 / 25×10-12
Rozměry dxšxv: 2108 x 1219 x 1219 mm
Rozvor: 1283 mm
Světlá výška: 279 mm
Zdvih kol vpředu/vzadu: 208/241 mm
Suchá hmotnost: 318 kg
Nádrž: 17 l
Cena: 189 900 Kč
Text: Wolf
Foto: Polaris
Předchozí článek