Taiwanská společnost SMC, neboli Standard Motor Corporation má desítky let zkušeností s výrobou velmi kvalitních čtyřkolek. Díky tomu mohla například představit dnes již legendární řadu tří a čtyřstovek Jumbo, která se dnes v již své sedmé generaci řadí mezi jedničku ve své kategorii. Nyní přišla řada na představení nového velkoobjemového stroje – čtyřkolky SMC Jumbo 720R. A já, jako jeden z prvních v ČR, jsem dostal příležitost s tímto strojem najezdit nějaké kilometry a trochu se mu podívat na zub.
Mít kvalitní a vysoce ceněné třístovky SMC-čku zdaleka nestačilo. S nástupem nové, mladé krve do vedení společnosti, bylo rozhodnuto o mimořádně nelehkém úkolu. Postavit kvalitní, jízdně a funkčně vyvážený a maximálně spolehlivý velkoobjemový stroj moderního designu, který by se dokázal ve všech směrech vyrovnat a dokonce se pokusit předčít nejdokonalejší stroje dneška.
Každý, kdo se orientuje ve čtyřkolkářském odvětví již tuší, že se SMC pokusilo vyrovnat japonským strojům, konkrétně nepřekonatelné jedničce – Yamaze Grizzly. Proč zrovna Yamaze, když se na světě vyrábí mnoho jiných čtyřkolek? Odpověď je jednoduchá, japonská Yamaha za roky kontinuálního vývoje dovedla tento svůj model k takové dokonalosti, které se většina ostatních výrobců ani nepřiblížila. A SMC se zjevně chtěla postavit tomu nejlepšímu na trhu.
Ale jak za čtyři roky vývoje překonat tento typ čtyřkolky, který se již vyrábí celé desetiletí? Jak vyrobit čtyřkolku, která by nebyla zatížena drobnými nectnostmi slabších modelů a zároveň se vyhnula dětským nemocem typickým pro všechny nové konstrukce? Při řešení tohoto nelehkého úkolu se SMC při vývoji rozhodla vše vsadit na tři hlavní trumfy a pokusit se porazit konkurenci částečně vlastními zbraněmi.
První a největší z trumfů, který SMC využila se jmenuje ITRI. ITRI neboli Industrial Technology Research Institute je taiwanský institut špičkových technologií, jedna z nejmodernějších základen vědy na světě. Tento institut, mohutně podporovaný vládou a spolupracující s celosvětovou sítí podobných center, se kromě základního výzkumu zaměřuje i na komerční projekty – konstruuje na zakázku konkrétní výrobky pro přední světové firmy. V ITRI si společnost SMC zadala konstrukci a životnostní zkoušky kompletního motoru. S motory má ITRI bohaté zkušenosti, mimo jiné připravila i hybridy pro BMW a další výrobce. Tříletý vývoj motoru, do kterého SMC investovala závratných 1,2 milionu Euro byl úspěšně završen výrobou 700 ccm motoru s parametry, které převyšují většinu konkurenčních pohonů. Zajímavostí motoru je například integrovaná motorová brzda nové konstrukce, která při ubrání plynu samočinně a velice účinně pomáhá brzdit stroj.
Druhým trumfem byla kompletní konstrukce podvozku. SMC se vyhnula absolutně všem experimentům a připravila naprosto konvenční a plně proveřený podvozek, který spojuje prostorovou tuhost s vysokou pevností a nízkou hmotností. Tento typ podvozku, který používají vlastně všechny japonské firmy, je oproštěn od slabých míst, které by činily rám stroje nespolehlivým a je na všech důležitých partiích ještě dodatečně vyztužen. Kompletní nezávislé zavěšení všech kol pomocí ocelových, také vyztužených ramen je prověřené desetiletími provozu a je zde jasný předpoklad vysoké životnosti. Odpružení, jež využívá osvědčené hydraulické tlumiče s progresivními pružinami, bylo zvoleno s ohledem na komfort jezdce a dostatečnou odolnost i při rychlé jízdě. Celý podvozek byl testován a laděn v terénu prakticky po celou dobu vývoje, takže lze předpokládat, že i zde SMC odvedla dobrou práci. I design stroje je nanejvýše sympatický a důsledně se vyhýbá experimentům alá „jakoby Renegade“, které jsou po čase jen pro smích.
Třetím a nepochybně nejďábelštějším trumfem, který SMC využila při vývoji stroje bylo masivní použití japonských, ale i amerických dílů! A to v takové míře, že v motoru defacto všechna kritická místa „jezdí“ po japonské oceli! Seznam japonských dílů je velice dlouhý, namátkou: Piston R.W., Piston ring Riken, Clutch set Fuji Heavy, Bearing KOYO, Bearing NTN, Carburetor Mikuni, Belt Bando, Chain Morse USA, Starter motor Shihlin, Generator Shihlin.
Obzvláště poslední dvě položky jsou pro odborníky velice zajímavé – například jeden z amerických výrobců čtyřkolek začal používat startéry a generátory vyráběné v Číně z důvodu snížení výrobní ceny, ale SMC jde zcela opačnou cestou a používá díly vyrobené v Japonsku z důvodu zvýšení kvality a životnosti! Mám nejasný pocit, že se v tuto chvíli žebříčky spolehlivosti začínají definitivně otáčet ve prospěch společnosti SMC.
Zkrátka SMC nechtěla nechat nic náhodě a pokusila se japonskou konkurenci „zabít“ vlastní (japonskou) střelou.
Výsledkem celého snažení a čtyřletého vývoje je stroj tak příjemný na ovládání, že jsem nic podobného ještě v ruce nedržel. Vysoká dynamika motoru je perfektně usměrněna a nezpůsobuje nekontrolovatelné cukání a zvedání kol. Prostě když přidáte plyn, tak se stroj za nádherného basového zvuku dynamicky rozjede. Řízení je hladké a přesné v zatáčkách a ani na silnici ve stokilometrové rychlosti nejeví známky nervozity. Geometrie řízení je navržena tak perfektně, že se zcela obejde bez elektronických posilovačů řízení, které mohou být potenciálně zdrojem dalších poruch. To vynikne obzvláště ve srovnání se stroji, které se bez ESP již neobejdou a jsou s vypnutým posilovačem vhodné stěží pro kulturisty.
Továrna SMC novém stroji Jumbo 720R nabídla čtyřkolku, která je přinejmenším srovnatelná i s nejlepšími vyráběnými stroji a nepochybně překonává většinu moderních sedmistovek svým nanejvýše kultivovaným jízdním projevem a dynamickými schopnostmi. A aby SMC opět dokázala svojí důvěru ve spolehlivost a životnost stroje, nabízí mimořádnou On-Care tříletou záruku na celý podvozek a doživotní záruku na rám čtyřkolky.
SMC Jumbo 720R se mně osobně jeví jako nový hit roku 2011!
Autor: Nizaya