I když je to jedna z našich nejčastějších aktivit čtyřkolkáře, tak pro mechaniku vaší kolky to rozhodně není procházka růžovým sadem a mechanici z toho obvykle šílí. Zvlášť pokud přijedete uplatňovat opravu na záruku… Řeč je o brodění a potápění.
Jak utopit čtyřkolku
Technickou stránku věci jsme probrali s Jiřím Císařem alias Carem, mistrem světa v enduru a zároveň technickým šéfem společnosti Journeyman.
„Ono to začalo v Americe tak před deseti lety, kdy se začalo ve velkém brodit, pořádat v tom i závody,“ říká Car. „Každej si myslí, že vytáhne nahoru sání motoru a odvětrání variátoru a je hotovo. Ale není. Přeci jen pod tou hladinou je nějaký tlak a to je samozřejmě znát, když komponenty převodů a náprav máte v hloubce už kolem metru. Těsnící gufera jsou konstruovaná, aby držela tlak zevnitř ven a ne naopak. Takže když přijde tlak z druhý strany, tak se protlačí dovnitř, fyzikální zákony jsou daný a ty nezměníš…“
Utěsnění pohonu čtyřkolky je stavěné na zabránění vlhkosti nebo na mytí, ale pokud chcete se čtyřkolkou brodit a potápět se, tak se to předělává na dvojité prachovky a dvojité simerinky. „Pokud to takhle nebudeš mít upravený, tak to nemůže přežít. Další věc, co hodně trpí, je hlavní ložisko v těhlici. To má sice krytku, ale je to jenom těsnící kroužek. To taky nemůže udržet ten tlak. Navíc se tam mezi kotouč a těhlici namotá tráva a to se pak všechno tlačí dovnitř do těch ložisek. Po každý takovýhle jízdě by se měl stroj rozebrat, sundat kola, vymýt brzdiče atd. Ona ta voda je totiž navíc kyselá, takže trpí třeba i prasátka v brzdičích, náboje, ložiska, kříže kardanu… Ale taky se to dostane do startéru nebo do navijáku,“ dodává Car.
Další věc je následné mytí. Když to myjete vapkou, tak ani nevadí ten tlak, samozřejmě na nějakou průmyslovou vapku to určitě není, ale běžná hobby vapka není problém. „Nesmíš stříkat z blízka, nestříkat, kam se nemá. I to mytí chce kus kumštu, pak to není problém. Nejhorší je, když dáš hadici dětem a řekneš: umyj to… Ty nastříkají úplně do všeho, pak to nechce chytit, tak se čtyřkolka nechá stát v garáži a to je hrob všeho…,“ uzavírá technik.
Druhou stránkou věci je, že se kyselá voda dostane i do elektroinstalace a elektrika prostě shnije. Dostane se to i do utěsněných svorkovnic a je to pak jenom otázka času, jak dlouho to vydrží ještě fungovat… Stejné problémy byly po povodních s utopenými auty nebo motorkami.
Takže shrnutí: bláto, jemný písek a prach se dostanou všude a nikdy se už nepovede je vymýt ze všech skulin a zákoutí na čtyřkolce. A v servisu vždycky přijdou na to, jestli se vám mašina zaprášila na cestách, nebo je to z potápění. S uplatňováním záruky na ložiska, kříže, poškození motoru v souvislosti s broděním a potápěním apod. potom samozřejmě neuspějete.
Text: Quad
Fotky: Dep, Mudrace