Čtyřkolka pracuje v těch nejnáročnějších podmínkách, které můžete mechanicky namáhaným součástkám připravit. Nízké i vysoké teploty, vysoká prašnost případně i vlhkost, možnost mechanického poškození s únikem maziva atd. Mazání je tak potřeba věnovat nemalou pozornost.
Asi první vás napadne mazání motoru. Tam to bude potřeba minimálně jednou ročně vyměnit olejovou náplň a šetřit na filtru se taky nevyplatí. Doporučuje se měnit náplň po 1000 kilometrech v terénu, případně po 2000 km po silnici. Použít se dá třeba celoroční syntetika Maxima ATV Premium 10W40 vyvinutá speciálně pro motory moderních čtyřkolek.
Kde je olejová náplň neméně důležitá, to jsou rozvodovky. Tam je hlavně u hypoidního ozubení střihové namáhání oleje obrovské, je proto potřeba hladinu kontrolovat kvůli případným únikům velmi pečlivě a s výměnou nečekat určitě déle než 3000 km, při náročnějším provozu, třeba brodění apod. určitě dřív. Pro čtyřkolku se dá doporučit Maxima Gear Oil 80W90.
Častěji než olej budete čistit a kontrolovat vzduchový filtr, který nejvíc trpí hlavně v prašném prostředí. Ten je potřeba nejdřív vyndat z airboxu, pak následuje čištění – ideálně sprejem, který si poradí jak s mechanickými nečistotami, tak i s olejem. Po nastříkání čistícím sprejem stačí filtr vyprat pod tekoucí vodou a nechat vyschnout. Před vrácením zpátky do airboxu zase filtr nastříkáte olejem ve spreji Maxima FAB1.
Alespoň jednou za dva roky byste také měli vyměnit brzdovou kapalinu, která během času absorbuje vlhkost, degraduje, vytváří usazeniny a snižuje se její bod varu. Podle manuálu nebo nápisu na nádržce nad brzdovou pumpou je potřeba vybrat specifikaci DOT3, DOT4 nebo DOT5.
Hodně se podceňuje výměna a kontrola chladicí kapaliny. Ta nemá už jen funkci nemrznoucí směsi pro provoz v zimním období, ale musí vydržet i drastické namáhání v letních teplotách případně ustát provoz se zalepeným chladičem. Maxima má v nabídce už hotovou předmíchanou směs 50/50 antifreezu a deionizované vody. Ta dokáže ochránit motor před mrazem až –37 °C, ale zároveň zvyšuje bod varu chladicí kapaliny až na 129 °C.
Jak mašina vypadá po celodenní vyjížďce, moc dobře víte. Ušetřit si práci je možné ošetřením plastů před jízdou. Sprej Maxima SC1 vytváří na postříkaném povrchu bezbarvý film, který následně zabraňuje bahnu a jiným nečistotám přilepit se na blatníky a další části stroje. Čištění je pak nesrovnatelně snazší.
Samostatnou kapitolou je mazání dvoutaktních krosových motorů. Ať už přimícháváním do nádrže nebo do samostatné nádrže při automatickém mixování je možné použít závodní ricinový olej Castor 927. Ten má za úkol nejen namazat a chránit pracovní plochu válce, ale zároveň udržovat v čistotě mechanismy přívěr a zachovávat tak jejich správnou funkci. Navíc je biologicky odbouratelný.
Víc na http://aspgroup.cz/d_maxima.html
Předchozí článek