Offroadmaratony jsou patrně nejstarším, nejznámějším a také nejdrsnějším seriálem v ČR. Jedou se v prachu, blátě i na kamení za každého počasí. Vyjímkou nebývají tankodromy, na kterých se ještě den před závodem proháněla obrněná vozidla. Na těchto extrémních tratích závodí po mnoho hodin auta, motorky a také čtyřkolky. Jedním z velkých překvapení posledních dvou ročníků byl úspěšný nástup strojů Gladiator RX510 do kategorie TR – čtyřkolky. Jaké je jejich tajemství? Jaký je recept na vítězství? Zeptali jsme se manažera týmu JourneyMan.
Když začátkem roku 2007 do Offroadmaratonů vstupoval tovární tým JourneyMan, tak sklízel spíše úsměvy. Startovat na stroji, který není vyroben v Japonsku, nebo Americe? To přece nemyslíte vážně? Ale u JourneyManů zjevně věděli co dělají. V průběhu sezóny získávali zkušenosti a jejich výsledky se závod od závodu zlepšovaly. Nakonec v celkovém hodnocení seriálu vybojovali výborné třetí místo. Letos ze tří odjetých extrémních závodů zatím každý vyhráli. Kde je tajemství úspěchu? Snad nám to prozradí manažer týmu JourneyMan Racing?
Jak je možné, že jste tak úspěšní v těchto náročných závodech?
No, není to ani v tom, že bychom měli nejvýkonnější stroj, nebo nejlepší podvozek, kouzlo je spíše v tom, že náš stroj je po technické stránce velmi vyvážený, žádná z komponent není horší, než ostatní a motor má tak akorát výkonu, který je podvozek schopný přenést na terén. Důležitou součástí jsou samozřejmě naši jezdci, které vybíráme povětšinou z našich techniků, nebo fandů značky.
Chcete říci, že nemáte profesionální závodníky?
Ano, je to tak. Martin Sláma (loni celkově třetí), Petr Endl i Mirek Vinický jsou naši technici. Martin Malát je fanda značky, sice jezdí enduro, což mu dalo dobrou průpravu, ale čtyřkolky jsou po stránce jezdecké přeci jen o něčem jiném, takže je de facto zelenáč. V závodech na Gladiatorovi hostoval i Jaroslav Vojna a Jiří Císař, což uznávám, jsou velké pojmy v motoristickém sportu.
Na jakých strojích závodíte?
Možná mi to nebudete věřit, ale jezdíme na zcela sériových strojích JourneyMan Gladiator RX510 2WD. Tyto stroje se od běžných prodejních kusů liší v zásadě pouze výměnou pérování za výkonnější HP Sporting, odlehčenými ráfky, sportovními pneu a absencí některých nepotřebných věcí, jako jsou třeba světla. Po motorické stránce jsou také bez úprav, pouze je namontován přímý výfuk. Toť vše. Pro nás není nejdůležitější maximální výkon. Pro Offroadmaratony je absolutně nejdůležitější spolehlivost stroje. Čtyři hodiny v extrémním terénu kladou na čtyřkolku mimořádné nároky.
Tak to je zajímavé. A co závady a vůbec spolehlivost při závodu?
Za celý seriál maratonů jsme nemuseli řešit na týmových strojích žádnou závažnou závadu způsobenou strojem. Pokud jsme měli problémy, tak byly povětšinou způsobeny jezdeckou chybou. V Sosnové jsme třeba všechny stroje totálně utopili v místním lepivém bahně, protože si jezdci zapomínali jezdit „wapkovat“ chladiče. Letos v Sedlčanech zase po extrémním skoku Martin Sláma přerazil o kámen rameno i s poloosou. Ale to je sport, a takovéhle situace jsou jeho kořením. Kdyby bylo vše jednoduché, tak by nás to snad ani nebavilo, ne? 🙂
Vrátím se ještě k výsledkům. Po jejich přečtení vidím za vámi takové stroje jako je Can-Am Renegade 800, Polaris Sportsman 800, YamahaGrizzly 700 atd. Jak je to možné?
No, už jsem to tu zmínil. Gladiator RX510 je velmi vyvážený stroj. Oproti tomu je třeba Renegade extrémně přemotorovaná čtyřkolka a na závodech tohoto typu jezdce velmi unaví. Taky je náročnější na tankování, my tankujeme méně a na výsledku je někdy ta ušetřená minuta znát.
A ostatní stroje? Třeba Yamaha? Není žádným tajemstvím, že má s Gladiatorem téměř shodný podvozek.
Ano, to je pravda, podvozek je hodně podobný. Yamaha Grizzly je velmi dobrý stroj pro tento typ závodů. Gladiator má ale jinou geometrii řízení, která našim jezdcům velmi vyhovuje, protože neunavuje, šetří tělo a celkově se v tomto typu terénu chová výborně.
Není ostatním závodníkům líto, že jejich stroje za několik set tisíc prohání Gladiátor za 150 tisícovek? Nepanuje mezi Vámi nějaká řevnivost?

Tohle se na závodech neřeší. Tam je důležité, abychom všichni dojeli pokud možno ve zdraví a s nerozbitými stroji. Až na skutečně zanedbatelné vyjímky panuje na závodech vždy přátelská atmosféra.
Co byste vzkázal zájemcům o tento typ závodů?
Ať se neostýchají a přihlásí se. Není důležité na čem člověk jede, ale jestli jede srdcem. Na maratonech nyní také přibyly dvě nové třídy – třístovka s variátorem užitková a třístovka s variátorem sportovní. Pořadatel tak reaguje na velmi populární variátorové třístovky, které jsou cenově dostupné téměř každému.
Díkz za rozhovor.
Užitečné odkazy:
www.offroadmaraton.cz
Foto: Journeyman, archiv, Pavel Malý

no images were found

5 Komentáře
0

Related Posts

Leave a Comment

nineteen − fourteen =