Když značka CF Moto představila svojí osmistovku, která se u nás jmenuje Gladiator X8, bylo hned jasné, že tak silný motor nezůstane bez dalšího angažmá. Zástavba do nějakého náklaďáčku se pak přímo nabízela. Vedle pracovního UTV ovšem přichází i mnohem sportovnější odvar…
Na Z8 se čekalo dlouho a například rumunský importér už ho intenzivně testoval loni na jaře. A reference nebyly vůbec špatné… Dojmy Rumunů najdete v boxíku za textem. K nám první kousek doplul nedlouho po letním slunovratu… V případě Z8 bude mít už Journeyman lehčí práci, než u Gladiatora X8, protože ten prokázal, že značka zvládla velký objem velmi dobře a na český i slovenský trh vtrhlo zpočátku podceňované osmikilo jako uragán. Jeho prodeje zválcovaly všechny další velké čtyřkolky rozdílem třídy… Nečekal to nikdo, českého importéra nevyjímaje. Takže jaká je tahle bugina?
Evoluce
Je vidět, že čínský výrobce nebere na lehkou váhu kromě technické stránky věci ani design. Z8 si nese ostré rysy podle nejnovějších trendů a ještě o kus dál dotahuje tvary použité na menší šestistovce Z6, kterou jsme pro srovnání vzali na focení taky. Sice si v CF Motu mohli ušetřit práci a nechat kapoty prakticky stejné, ale vlajková loď je prostě vlajková loď (stejně postupovali i u svojí největší čtyřkolky). Podobnost strojů Z6 a Z8 má svoje meze a ani pod plastem toho nemají společného zas tak moc, jak se na první pohled zdá. Prakticky stejný je sice předek včetně přední nápravy (u osmikila je ale ještě lehce zesílená a má jiné tlumiče), od kabiny dál je ale všechno jinak a nejlíp to odhalíte, když se podíváte na rám, který u Z8 končí za sedačkami a u Z6 ještě pokračuje do korbičky. S podivem je, že rám Z6 je v zadních partiích na pohled bytelnější a chrání právě i korbu, navíc se na něj dá upnout třeba praktická síťka přes náklad. Rozdíly vzadu pokračují – Z8 má kvůli většímu motoru prodloužený rozvor (o 8 cm) a dostává i přepracovanou zadní nápravu, kde už tlumiče neleží diagonálně jako u menšího stroje, ale mají výrazně kolmější pozici. Uvnitř kabiny byste si taky mohli zahrát na hledání rozdílů – je tu prakticky všechno stejně, jen Z8 má navíc kastlík před spolujezdcem, jiný volant (pořád jde seřizovat na výšku), jinou hlavici řadičky, větší zrcátka a nemá čtyřbodové pásy jako Z6 EX, což je zase jeden paradox (dají se ale přiobjednat). Nicméně tu nechybí velký barevný digitální displej známý z Gladiatorů (a který se na náklaďáček hodí mnohem víc než na kolku), zásuvka na 12V i zásuvka navijáku. Detail nadmíru užitečný detail představuje podsvícení tlačítek ovladačů, takže už si v noci třeba nechtěně nevypnete motor, když chcete blikat do zatáčky…
Funkční po všech stránkách
A jak to jede? Dobře to jede! Dvouválec oproti menšímu modelu výrazně tvrdí muziku a Z8 se směle dotahuje na oblíbené americké UTV hráče. S výkonem 63 koní je jedno, jestli jedete sólo nebo v tandemu, vždycky je tu dost síly na výjezdy i na efektní odpich z místa, nebo maximálku kolem 125 km/h. Bolestí čínských strojů ovšem většinou nebývá motor, ale podvozek. Ne u Z8. Stroj je na tom ještě výrazně líp než Z6 a je znát, že změněná architektura zadní nápravy koncepci jenom prospěla. Navíc vzadu má Z8 dělenou pružinu (pro citlivější filtrování velkých i malých nerovností) s možností seřízení tuhosti maticí (vpředu je pružina jednoduchá s progresivním vinutím), na tlumiči se dá štelovat útlum i odskok – slušná výbava. Takže když tomu věnujete čas, nastavíte si podvozek přímo na míru sobě i konkrétním podmínkám. V základním nastavení dokázala Z8 bezproblémově žehlit nerovnosti polních i lesních cest, kterými jsme se vypravili, na rozbité trati zase nedovolil od vody vymletým strouhám vyrazit volant z rukou. Řízení sice nemá posilovač, ale lehký předek se bez něj hravě obejde a ani na místě není problém točit volantem.
Zdá se, že v CF Motu našli recept na velmi funkční podvozek, kterému není moc co vytknout. Vytýkat se ale bude brzdám, ty opět vyžadují víc síly na pedál a účinek se tím pádem nedávkuje nějak snadno. O to víc se ke slovu dostává precizně pracující motorová brzda, se kterou můžete počítat prakticky do zastavení (o tom si menší Z6 může nechat zdát…). Specifikem Z8 je pohon. Velký dvouválec už něco váží a tak se čekalo, že značka zvolí cestu, kterou si vybrala už u pracovního UTV se stejným motorem, kdy osmistovku usadili mezi sedačky do těžiště stroje a vytvořili tak jedno z nejlíp vyvážených pracovních UTV na trhu. Z8 v tomhle ohledu přebírá model pohonu ze Z6, kdy je motor uložený za kabinou před zadní nápravou. Oba postupy mají svá plus i minus. Kladem je víc prostoru pro posádku, kterou neodděluje blok motoru tak jako ve jmenovaném UTV a stroj tak může být výrazně kompaktnější, minusem je soustředění velké váhy na zadku. A tak zatímco je Z6 poměrně výrazně přetáčivý stroj, se kterým snadno budete dělat piruetky na místě, Z8 s výrazně víc zatíženou zadní nápravou (celkově + 50kg proti Z6) se víc drží podkladu a při podobných kratochvílích se zadní gumy spíš chytají terénu a… Takže pro Z8 si musíte najít vlastní styl a počítat s tím, že máte na zadku kladivo, které vyžaduje už nějaké ty řidičské schopnosti a cit pro jízdu přetáčivým smykem. Naši rallymani na legendárních škodovkách 130 RS by mohli vyprávět. Ve chvíli, kdy dostanete Z8 do ruky, si ale díky tomu užijete celý kopec zábavy.
Bavíme se teď samozřejmě o jízdě ve slušném tempu, pokud jde o triálkování, situace je jiná. Z8 si nezadá s menší Z6 a snadno se poskládá i do menších prostor, podobný je jak rejd, tak i rozchod, takže o stabilitě nemůže být debata, oba náklaďáčky jsou solidně rozcapené, žádné vrávorání na dvou kolech vás tu nečeká. Delší rozvor je plus pro stabilitu nejenom ve vyšších rychlostech, ale taky ve výjezdech, kde se každý centimetr navíc počítá. Jestli Journeyman potažmo CF Moto překvapili už Gladiatorem X8, tak u Z8 se situace opakuje v podobném gardu – na trhu je slušná sportovní bugina, která by mohla docela zamíchat karty…
Jak to viděli Rumuni
Tady je slíbený rumunský pohled na novinku. Mihai Concioiu, například pořadatel nejtěžšího evropského ATV závodu Hunt the Wolf hodnotí Z8 takhle: „Ani loni v říjnu na celosvětovém setkání dealerů CF Mota nám o novém side-by-side nikdo nic neřekl. Na naše dotazy odpovídali zástupci výrobce jen vyhýbavě… V prosinci jsme ale dostali email, že naše firma Authentic-Spirit byla vybrána mezi nejlepšími distributory pro exkluzivní testování! Byli jsme překvapení a nadšení, protože jsme čekali nějaké zprávy o Z8 až v půlce letošního roku. Mělo jít o vůbec první stroj, který opustil brány fabriky, a my nevěděli vůbec nic kromě pár obrázků z montážních linek. Když Z8 přijela, bylo to obrovské překvapení! Hned v sobotu, když přijela, vyrazili jsme se Z8 do hor a údolí okolo Cluj. V-twin 800 je bestie! Nikdy nezůstanete bez koní nebo krouťáku. Umí jak velké rychlosti v lesích, tak i extrémní šplhání. Nejvíc překvapivá ale byla motorová brzda – strmá klesání, před kterými se dvakrát rozmýšlíme zvlášť, když je mokro, jako bylo v tomhle ročním období, jsme sjížděli bez problémů. Maximální je i stabilita díky širokému rozvoru a dlouhým zdvihům standardního podvozku. Dlouhé zdvihy taky pomáhají dostat se přes tvrdý terén vysokou rychlostí i odtlumit dopady po skocích. A ještě k designu – jestli není vůbec nejlepší v segmentu, pak je určitě jeden z nejlíp zpracovaných na trhu a to z každého úhlu pohledu!“
Technické údaje:
Motor: vodou chlazený dvouválec
Rozvod: OHC/4
Zdvihový objem: 800 ccm
Vrtáníxzdvih: 91 x 61,5 mm
Kompresní poměr: 10,3:1
Max. výkon: 62 k (46 kW)/6700 ot./min.
Max. točivý moment: 72 Nm/6300 ot./min.
Plnění motoru: EFI
Převodovka: CVT
Pohon: 2WD/4WD
Brzdy vpředu/vzadu: hydraulické kotoučové
Pneumatiky vpředu/vzadu: 25×8-14 / 25×10-14
Rozměry dxšxv: 2870 x 1510 x 1830 mm
Rozvor: 2040 mm
Světlá výška: 300 mm
Suchá hmotnost: 550 kg
Nádrž: 27 l
Cena: od 274 990 Kč
Text: Dan Pejzl
Fotky: Ollie Roučková, Eda Šlampa, Dan Pejzl
Předchozí článek