Výstava motocyklů, ATV a příslušenství v Kolíně nad Rýnem má letitou historii. Spolu s italskou EICMA se jedná o jednu z největších akcí svého druhu v Evropě. Co bylo zajímavé, s čím přišli jednotliví výrobci a zda stálo za to výstavu vůbec navštívit se dozvíte v tomto článku. no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found
Novinek v oblasti ATV bylo mnoho, ale bohužel spíše u noname výrobců. A u nich mnohdy tyto novinky vzbuzovaly spíše úsměv, nebo dokonce posměch. Specialitou výstavy byla záplava napodobenin stroje Can-Am Renegade 800. Měl jsem dojem, že téměř každý, kdo vyrábí čtyřkolky, má povinnost vyrobit alespoň jednu optickou napodobeninu dnes již legendárního Can-Amu. U zavedených firem to bylo s novinkami spíše horší. Ostatně zde si vyjmenujeme některé vybrané expozice:
Polaris
Jsem velkým příznivcem této značky a obdivovatelem jejich konstrukční školy, ale nový Sportsman 850 je pro mě jednoduše hnusný. Nejenom designem, ale především zpracováním. Křivé, nedoléhající plasty, nepevné plastové spojovací kolíčky, opticky levné materiály, prostě FUJ záležitost, kterou bych očekával spíše u nejlevnějších asiatů. Špatný dojem z „osmsetpade“ u mě již nestihly vyspravit ani stálice značky – série Sportsman a zejména překrásný sportovní Outlaw 525 s motorem KTM.
Can-Am
Přejmenování Bombardieru na Can-Am značce v minulosti zjevně neublížilo, spíše prospělo. Letos představila zejména nový (a nádherný) sportovní DS450EFI, který je technologicky na špičce a designově rozhodně také. Podle mě to byl jeden z absolutně nejkrásnějších strojů výstavy. Rám kombinovaný z hliníkových dílců a lisovaných plechových profilů byl velmi neobvyklý a také notně poslintaný od znalců čtyřkolkové techniky. Také mě ukápla slina. Tedy, jestli to byla slina…
SMC
Taiwanská továrna SMC představila mírně faceliftované Jumbo 300 CVT s kardanovým převodem a terénní redukcí a zejména supersport RAM 520RR s japonským motorem Subaru. Z obou strojů na mě dýchala výborná kvalita zpracování a z 520RR očekávaná síla přímo tryskala. Dle informací, které jsem vyzjistil na stánku, bude mít 520-ka několik výkonových stupňů, tzv. Stage. Od homologované 20-ti koňové verze, přes Stage II (50 k.), Stage III (55 k.), až po závodní SuperStage s ďábelským výkonem 58-mi koní!
Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Honda
Tuto japonskou čtyřku házím do jednoho pytle, protože nenabídla prakticky nic nového, většinou pouze notoricky známé modely a stroje, které byly již „provařeny“ v průběhu roku. U Yamahy mě zaujala dorostenecká sportka 90ccm, kterou firma zjevně nakupuje u společnosti E-Ton. Na stánku Hondy bych očekával zejména jejich novou sportovní sedmistovku, která je prostě krásná. Ale milá Honda nenabídla vůbec NIC! Stánek velký přes půl haly nabízel výhradně motocyklový sortiment. Nechápu to…
Kymco
Zajímavostí u této značky byl technický facelift užitkové pětistovky MXU, která konečně dostala nezávislé zavěšení všech kol. Nejsem ale přesvědčen o vhodnosti použití plechových lisovaných ramen původem ze čtyřstovky. Další zajímavostí byla povedená a velmi hezká nákladní čtyřkolka, kterou bych ale díky hromadě plastíků zařadil spíš mezi rekreační stroje, než-li mezi vyslovené pracanty.
KTM
Rakouská firma specializující se na opravdu špičkové motocykly nedávno připravila úžasný sportovní quad, který používá firemní enduro motory. Továrnu KTM zjevně inspirovala spolupráce s firmou Polaris a nutno říci, že se jí její první čtyřkolka docela vydařila. Ještě je brzy dělat závěry o spolehlivosti stroje, ale již dnes lze říci, že použité motory jsou jedny z nejlepších na světě!
Hyosung, Access
Hyosung nabídl svůj TE450 a bylo to první opravdu vážné představení velmi dlouho vyvíjeného motoru, který prodělal metamorfózu z původního (nikdy nedotaženého do série) 400 ccm agregátu. Věřme, že převrtaná čtyřstovka bude dostatečně spolehlivá. Značka Access byla na veletrhu zastoupená pouze prostřednictvím lokálních německých prodejců, kteří měli stroje pojmenované svými, někdy velmi osobitými značkami. Zde se žádná novinka nekonala, pouze byla odprezentována letošní 450-ka, která taktéž používá již výše zmíněný korejský motor Hyosung. Osobně mi ale podvozek Hyosungu přišel povedenější, než u stroje Access.
Cectek
O Cecteku se v poslední době v Německu díky reklamní masáži hodně mluví. Osobně nechápu proč. Ano, design je docela hezký a rozhodně neotřelý. Podvozek ale nenabízí nic převratného a mě se spíše zdály jednotlivé komponenty docela titěrné. Zadní kardanová skříň by se spíš hodila jako pohon šicího stroje. Asi nejzajímavější byl „šikmooký“ Cectek. Ze všech napodobenin Can-Am Renegade byl asi nejhezčí (a že těch napodobenin na výstavě bylo požehnaně).
TGB
TGB představila novou řadu Target. Bohužel, TGB se sice snaží o nové a neotřelé designové nápady, ale v případě Targetu se jí to moc nepovedlo. Napodobenina stroje Can-Am Renegade z níž všude vyčuhovaly různé svazky kabelů a hadiček na mě působila spíš uboze. Ještě ubožeji na mě působila zadní kyvná vidlice, jejíž konstrukce mi důrazně připoměla stroje Kawasaki z devadesátých let minulého století. Dlouho jsem také přemýšlel proč použila TGB na každé přední rameno dva tenoučké tlumiče odpružení? Jediné vysvětlení je snad, že je levnější použít dva obyčejné tlumiče, místo jednoho opravdu kvalitního.
Gamax
Ani nevím, zda mám Gamax zmínit. Pidistánek s jedním vyjeveným tajwánkem blekotajícím cosi o motorech TGB mě docela pobavil. Každopádně jsem se dozvěděl, že v ČR mohutně inzerovaná pětistovka hned tak nebude, protože Gamaxu nikdo nechce prodat kvalitní motor a původně zamýšlený pohon technici zavrhli z důvodu extrémních vibrací. Takže tato velmi mladá a nezkušená firma bude mít zatím nejvýše nepříliš výkonnou čtyřstovku původem z TGB.
Zajímavosti
Pro mě byl nejzajímavější nástup elektrických čtyřkolek. Tedy, nástup. Spíše nesmělé nakouknutí. Zajímavý hybridní pracovní stroj nabídl neznámý činský výrobce. Stroj je vybaven kromě baterií i výkonnou elektrocentrálou, takže kromě pojezdu na baterie lze stroj použít i pro pohánění pracovního nářadí. Zaznamenal jsem i čistokrevnou elektročtyřkolku, která byla po technické stránce velmi hezky řešená.
Hegeš a ksindl
Kategorie velmi levných strojů byla loni poměrně prořídlá. Zjevně ale asiaté zbrojili na letošní rok, kdy se jich dostavilo opravdu požehnaně. Děsivé konstrukce se rojily doslova na každém kroku a pokud stroj disponoval klasickou technikou, tak byl oblečen alespoň do šílené kapotáže. Po zkušenostech se značkou Bashan a Shineray jsem myslel, že mě již nic nepřekvapí, ale děsivé stroje, které jsem zde viděl mě ujišťovaly, že může být i hůř. Doufám, že se k nám podobný ksindl nikdy nebude dovážet, ale obávám se, že zůstane jen u mých zbožných přání. Český člověk koupí všechno…
A proč jsou v názvu článku slova „český den“? Jednoduše proto, že první den (určený zejména pro obchodníky a tisk) byla čeština po němčině nejčastěji slyšený jazyk na celé výstavě! Stalo se mi dokonce, že jsem na jednom stánku s asijskou veteší viděl celkem tři číňany, dvanáct čechů a čtyři slováky. Nikoho jiného! Styděl jsem se! Teď už vím, pro koho se nejlevnější šmejdy vyrábějí!
Takže zase za rok na Intermotu 2009!
Články vyjadřují osobní názory autorů
Předchozí článek