Jste extrémisti a čtyřkolka je vám prostě na ježdění málo? Každou chvíli zapadnete, utopíte mašinu a už vás tohle trápení ani trošku nebaví? Je tady řešení – jezděte na pásáku…
To se takhle dalo dohromady pár chytrých hlav, a není to náhodou, že se těch pár chytrých hlav dalo dohromady v imperialistickém bloku, a to rovnou v USA, a postavili nejrychlejší pásák na světě. Tyhle věcičky jsou dílem dvou bráchů Michaela a Geoffeye neboli dua Howe & Howe. Ti společnými silami vyvinuli pro armádu nový tankový podvozek, který dosahuje s lehkostí sobě vlastní vysokých rychlostí v nejtěžším terénu.
Během vývoje ultrarychlých průzkumných vozítek s neskutečnou prostupností Ripsaw MS1 a Ripsaw MS2 se chlapi dostali až ke stroji Mini Rip, který se řídí řídítky podobně jako čtyřkolka. Ale popořadě. MS1 je takový pásový podvozek, na který se dá umístit zbraňový systém (řekněme třeba kulomet, raketomet nebo kanon) a vozidlo pak dálkově řídit z bezpečí úkrytu a kosit nepřátele jako ve videohře. To v MS2 je už místo pro řidiče, který nahrazuje složité dálkové ovládání a sám se v tom vozí. Jak tyhle strojky řádí v terénu, uvidíte v klipech, které má výrobce na svých stránkách (howeandhowetechnologies.com), nebo si o tom můžete teď hned udělat představu z toho, že dokážou překonat pevnou překážku vyšší než jeden metr nebo 1,5metrovou měkkou stěnu, boční náklon je potom rovných 45°. Ripsaw taky umí překonat zákop o šířce přes 1,5 metru, má světlost přes 60 cm a to umí dosáhnout rychlosti kolem stovky. Rychlosti 80 km/h dosáhne plně vyzbrojený stroj za 5,5 sekundy. Tohle všechno je možné díky geniálně agilnímu podvozku se zdvihem kol kolem 40 cm a revolučnímu a přitom jednoduchému systému řízení a rozdělování točivého momentu mezi obě sekce pásů. K pohonu tu slouží hutný 6,6litrový diesel Duramax o výkonu 600 k a krouťáku přes 1300 Nm.
Pak jsou v katalogu ještě další dva pásáky – nejmenší pancéřový pásák na světě – PAV-1 a pyrotechnický robot Thermite. Těmi se ale zabývat nebudeme, na řadě je už zmíněný Mini Rip.
Ten využívá podvozek stejné konstrukce jako Ripsaw, ale je celkově podstatně menší a lehčí. Neváží už tak víc než čtyři tuny, ale jenom něco přes půl tuny a ovládá se řídítky jako quad. Od nich pak elektronika přebírá povely a řídí podvozek. Spojitost se čtyřkolkou je v tomhle případě víc než evidentní – pásák pohání 85koňový dvouválec od Polarisu… Převodovka je automatická a s redukcí. Chcete nějaké další údaje? Světlost přes 25 cm, stoupavost 100 %, boční náklon 45° a rychlost asi 64 km/h.
Jestli se vám už sbíhají sliny na extrémní zážitky, tak si připravte 55 tisíc a máte Mini Ripa doma. Jasně že dolarů… A kdyby se vám snad zamlouval víc Ripsaw, tak ho do svojí garáže zaparkujete, když bratrům Howeovým do městečka Waterboro ve státě Maine na severovýchodě USA pošlete desetkrát tolik.
Nevěříte fotkám?
Tak se mrkněnte třeba na tohle video a jste ztracený 🙂
Foto: atvrideronline.com
Předchozí článek