Když před lety vzniklo jméno Gladiator pro základní čtyřkolku z nabídky Journeymanu, tak asi ani sami jeho tvůrci neočekávali takovou úspěšnost velkého užitkáče. Robustní ATV patří mezi to nejprodávanější u nás. Typ 530 aktuálně nahrazuje výběhový 510, aby překlenul období do nástupu nové generace čtyřkolek X450, které se teď testují v reálném provozu.
Tady je jeden ze starších testů, který vám Glada 530 připomene 🙂
Stroje pocházející z továren čínského CF Mota si za těch pár let na trhu vytvořily jméno, a pokud ve spojení se čtyřkolku vyslovíte jméno Gladiator, tak většinou každý ví. Jenže čas jde dál, a i když si pořád ještě Glad nemohl stěžovat na nedostatek zájmu, přichází nová generace.
Je potřeba jít s dobou, a tak okoukané kapoty Číňani přetavili do nových a modernějších tvarů, aby zase přidělali pár vrásek konkurenci. Na první pohled novou generaci označenou 530 (původně 510) poznáte podle faceliftované masky – místo svislého žebrování jsou tu teď horizontální lamely a na Gladovi určitě nepoznáte ani přední lampy, už to nejsou typické kočičí oči, ale náklaďákoidní světla s čirou optikou, do kterých už se tak jako minule nevešly blinkry. Ty přešly v podobě malých kulatých oček do plastového nárazníku. Když budete postupovat dál směrem dozadu, tak kromě jiných blatníků s vyměnitelnými lemy zjistíte i citelný posun v designu střední části – hlavně zadeklování motoru, ale na tohle Gladovi už nenajdete ani tradičně z levého blatníku vystupující páku voliče s harmonikovou manžetou, ale místo toho má na stejném místě leštěnou nerezovou kulisu.
Minulostí je rozhodně původní zadek, kde měl Gladiator centrálně montovanou zadní lampu a doplňkové blinkry uchycené na zadním trubkovém nosiči. Nová záď už vypadá podstatně ucelenější a můžou za to v první řadě do blatníků integrované koncové lampy spojené s blinkry. Díku takovému uspořádání zbylo mezi zadními blatníky dokonce dost místa na celkem slušnou příruční schránku, kde navíc zásobu plecháčů brání proti nenechavcům zámek. Z úložných prostorů zbylo i tradiční místo pod sedlem a řidič si může to nejnutnější odložit i za síťku na blatníku před pravým kolenem.
Nejlepší nářadí pro maratony
Jestli se ptáte na další změny, tak je výrobce tajemný jako sestry z venerologie, ale podle dovozce prý ve fabrice udělali ještě pár změn na rámu a něco málo se dotklo i motoru.
Možná jste si mysleli, že když se teď Gladiator značí 530 místo 510, tak že přibylo pár kubíků nad pístem, ale je to jenom označení pro odlišení nové generace, motor má pořád svých 493 ccm. Žádná dramatická přestavba techniky se tedy nekonala a je k tomu dobrý důvod. Gladiator je totiž mechanicky dobře vyvážený a jeho komponenty jsou léty odzkoušené, proto se na ně dá spolehnout. Zní to jako reklama z receptáře, ale kdo nevěří, ať se probere historií Offroad maratonů, kde s touhle technikou Martin Malát deklasoval Renegady, Kingquady a Sportsmany…
Pořád za solidní peníze
Gladiator 530 rozhodně není nejlepším užitkáčem na trhu a ani technicky to není poslední výkřik vývoje, ale jeho tajemství tkví s dobrém vyvážení vlastností. Dobrý motor, solidní podvozek a trvanlivý rám z něj dělají slušně vyvážený celek bezproblémového dělníka za hodně kulantní cenu. K tomu je potřeba si započítat, že si můžete vybrat ze dvou možností: buď krátký nebo prodloužený (na fotkách), se kterým se dá pohodlně cestovat i ve dvou. Za své peníze dostáváte jak nezávislé odpružení všech kol, tak i z pravého řídítka knoflíkem elektricky připojitelný pohon přední nápravy i ze stejného místa aktivovanou uzávěrku nebo digitální přístrojovku. Variátor dovoluje třeba při tahání půltunového valníku i řazení redukce do pomala.
V platnosti zůstává tříletá záruka na stroj i sympatická doživotní garance na rám. To všechno dostanete za necelých 120 tisíc, když si vyberete prodlouženou variantu, bude to o patnáct víc. Více na www.journeyman.cz
Předchozí článek