Gladiator UTV830 EFI V-Twin. no images were found no images were found no images were found no images were found no images were found
Blesk z čistého nebe. První UTV z dílny CF Moto s dvouválcovým motorem 800 ccm. Designová lahůdka. Pracák s velkou sklopnou korbou.
Vysoká světlá výška. Skvělá průjezdnost. 4×4 s uzávěrkou, velká LED světla…Možná trochu netradiční úvodníček, nicméně má svou logiku. Na výstavě EICMA 2012 CF Moto představilo de facto utajovanou novinku, první dvouválcové UTVéčko asijské provenience, které by mělo řádně zamíchat světovým trhem s UTVéčky.
Proč by se tak mělo stát? Důvodů je hned několik. Do loňského roku byla UTVéčka v zásadě brána jako „nějakej ten černej“ vzadu. Na první pohled nezajímavé pracovní stroje, něco mezi autem a čtyřkolkou, často těžkopádné, zpřevodované do pomala, no prostě nic pro kované čtyřkolkáře. Pár let zpět poprvé rozvířil tyto vody
model od amerického Polarisu, kdy se ukázal model RZR, který představy o pracovním UTV poprvé zboural. V následujících letech se
objevily další podobní „kočkopsi“ – např. od CF Moto GladiatorZ6, od AC Wildcat, od CA Commander a Maverick, inovované RZR, letos se plánuje zcela nový Gladiator Z8 EFI V-Twin…A rázem se objevila další kategorie – SSV (side by side vehicle). S nástupem SSVéček to vypadalo, že UTV definitivně „zmizí“ v pracovní sféře a výsluní tak jako čtyřkolky si užívat nebudou. Ovšem situace se mění. V Americe již toto platí několik let, to jsme si ukázali již na příkladu Kanady (viz
rozhovor s manažerem CMI p. M. Champagnem). Zde UTVéčka či SSVéčka válcují čtyřkolky na celé čáře. Nastal čas i pro Evropu, resp. Česko a Slovensko ?
Pojďme se tedy podívat na horkou novinku od CF Mota, v českých a slovenských luzích a hájích značenou tradičním názvem Gladiator, tentokrát s označením 830 EFI V-Twin. Jak již z názvu vypovídá, Gladiator 830 EFI V-Twin je pokračovatelem pracovní řady Gladiatorů UTV.
Jako první v roce 2009 přišel karburátorový model Gladiator UTV 530. V roce 2011 do nabídky Journeyman přibyl o sto kubíků a o EFI Bosch bohatší model UTV 630 EFI. Krom již zmíněných dvou zásadních změn se ale nic jiného neměnilo, design, rozměry i jízdní vlastnosti zůstaly de facto stejné. Svým jasným zaměřením si obě verze našly své místo na trhu, hlavně v pracovní, lesnické a komunální sféře. Gladiator UTV 830 EFI má však všechny předpoklady toto, často u UTV danézaměření, změnit. Dovolím si nyní přejít do trochu jiné roviny psaní, ostatně, tak jako je to u mě často běžné:). Ač bylo nové UTV představeno jako horká a překvapující novinka až na EICMA 2012, měl jsem tu čest vidět jako jeden z prvních cizinců UTVéčko již ve vývojovém centru CF Moto na konci roku 2011. Resp., viděl jsem kompletní stroj bez jediného plastu. Velmi mile mě překvapila celková konstrukce, zcela odlišná od předchozích modelů. Velmi dobře posazený motor, pevné rámy, silná ramena, řešení sání, prakticky řešený kokpit, vše na první pohled ukazovalo, že mám před sebou „autíčko“, které i mě, ortodoxního kolkaře, může zaujmout. Vprůběhu podzimu zaslané studiové fotky mě pak utvrdily v tom, že u tohoto UTVéčka si dali i designéři hodně práce, aby zaujali nejen zatvrzelé “makáče“. Vzhledem k tomu, že o dvouválcovém motoru 800 ccm již byl popsány stohy papíru, není třeba se tu o něm nijak zvlášť rozepisovat. Kdo ví, jak dobře jede Gladiator X8 EFI, může tušit, jak asi může jet toto nové UTV.
Jako tradičně jsme dostali jeden z prvních předseriových kusů na otestování a nejen naši přátelé z dalekého východu již moc dobře vědí, proč první kusy zasílat k nám :). Pamatujete na loňský článek o Gladiatoru X8 EFI na pásech? Tehdy horkou novinku jsme vzali na test na hory s najetými možná dvěma stovkami km. Když vyzkoušet,
tak v pořádném zatížení. Tak aby se to nepletlo, letos jsme naložili UTVéčko na vlek s číslem na tachometru 23 km…Není to sice úplně vhodný způsob zajíždění nového stroje, ale znáte to, „když musíš, tak musíš“ :). Při letošní podivné zimě, kdy v lednu začaly pučet pupeny, jsme neriskovali, že bychom UTVéčko nemohli podrobit našemu obvyklému zimnímu testu a po prvních lednových vločkách jsme vyrazili na naše obligátní testování do Krušných hor.
A aby se nový Gladiator UTV necítil tak sám, vzali jsme si k tomu ještě Gladiatora X8 EFI. A na místě se k nám přidal Gladiator X5. Vše obuté na pásech Tatou
4S (ročníky pásů 2009 a 2012).
Na pásech jsem se už něco najezdil a jak jsem již několikrát psal, je to zábava náramná. Nevím, jestli mě na čtyřkolce něco baví víc. Asi ne (i když Dan Pejzl by určitě nějaké jiné eskapády našel :)). Ta možnost jet úplně kamkoliv, s téměř neomezenou průjezdností, je prostě úchvatná. Každému doporučuji, je to asi tak jako na skútru na vodě na moři, můžete si prostě jet kam chcete, s tím rozdílem, že oproti skútru máte podstatně více možností vidět zajímavá místa, můžete jet i do města nebo celý den
lítat po zasněžených pláních, to už je jen na vás, jak si pásy užijete… Málokdy je ovšem k vidění UTVéčko s pásy. Důvodů je několik – UTVéčka samotná jsou často ve výrazně vyšší cenové kategorii, než čtyřkolky. Pásy na UTVéčka jsou také podstatně dražší. A v neposlední řadě, velká potvora si i dost vezme, to je jasná rovnice. Ale již v loňském roce se zvýšila poptávka na UTV, resp. SSV s pásy. Konkrétně u Journeymanu se prodalo několik jednoválcových Gladiatorů Z6 EFI s pásy. Jednoválcová šestistovka zápřah zvládne, nicméně na lítání v závějích prostě stavěná není. Díky masivnímu krouťáku pásy zvládne, ale kdo chce větší porci zábavy na pásech, musí prostě chtě nechtě sáhnout po dvouválci. A tady byl do letoška možná trochu zakopaný pes. Cena amerického dvouválu na pásech značně překonává půl milionu korun a to už je opravdu „darda“. S příchodem Gladiatora UTV 830 EFI se však dostává cenovka UTVéčka na pásech hluboko pod 400.000,- s DPH (při použití
pásů Tatou 4S, které i na UTVéčko vystačí).
To už je samozřejmě hranice podstatně přijatelnější…Tímto se tedy otevírá segment výkonných UTV i lidem, kteří by na něco podobného před pár roky či
měsíci ani nepomysleli. A jak si tedy zcela nový Gladiator UTV 830 EFI vedl ve své sněhové premiéře na zcela nových pásech Tatou 4S? Náramně. Bez jakýkoliv výčitek mohu potvrdit, že jsem si UTVéčko na pásech užil neskutečně. Na rovinu přiznám, že jsem od UTV s pásy žádnou extra velkou porci zábavy nečekal. Ale už dlouho jsem se ve svých odhadech takto „neseknul“. Gladiator se ovládá na pásech naprosto perfektně. Volant velmi citlivě reaguje a na pásech okamžitě cítíte odezvu. Podstatně citlivěji, než když jedete na čtyřkolce s pásy! Toto bylo pro mě osobně asi největší překvapení.
Domníval jsem se, že naopak se s volantem budu prát, ale manévrování bylo podstatně jednodušší než na čtyřkolce. UTVéčko na pásech je o dost širší než klasická čtyřkolka, i proto je pocit stability o poznání jistější než na čtyřkolce. Náklony, výjezdy, sjezdy, boční jízda – to vše vám přijde neskutečně jednoduché a hlavně hravé :). Na muldách jsme si vyzkoušeli, co vše se dá s pásy projet. Ostatně, na fotkách vidíte sami, jak jednoduše se stroj ovládá a to jsme rozhodně nedělali nějaké extra psí kusy, UTV s pásy jsme řidili poprvé. Velmi mě překvapil rejd – v místě, kde jsem se otáčel, bych měl co dělat se čtyřkolkou. UTV se krásně vodilo, díky vysoké světlé výšce a opravdu snadnému manevrování volantem jsem několikrát na tomto místě využil sílu motoru a včasným přidáním si v zatáčce hodil “zadkem“ a tím výrazně zkrátil oblouk. Velmi překvapivé a praktické :). Testem ovládání v relativně těžším terénu prošel Gladiator u mě na jedničku. Trochu složitější je couvání, ale spíše z důvodů podobných jako např. v autě, když nejedete podle zrcátek. Zrcátka na vše nestačí, točíte se dozadu a to není úplně komfortní. To ale na kolce také ne.
Jako další jsme si dali za úkol test rychlostní nebo chcete-li „přepravní“. UTVéčkům, hlavně těm slabším, byla a je často vytýkána relativně nízká
maximálka, resp. obstojná cestovní rychlost. Je pravda, že rychlost kolem 50-60 km/h není na cestování zrovna úchvatná. Proto jsme byli hodně zvědavi, jak si povede Gladiator UTV 830 EFI. Bratříček s řidítky X8 si umí se stovkou hravě poradit, tak co UTV? Na kolech jsme UTVéčko ještě vůbec neprovětrali, takže pro nás cestovní
rychlost byla neznámá…Ač syrový motor, v průběhu „zajíždění“ se tachometr s ledovým klidem přehoupával přes 105 km/h, takže na pásech kolem cca 65 km/h. Tímto tedy považujme otázku nějaké rozumné cestovní rychlosti za vyřešenou :). Na utažené silnici s namrzlým sněhem jelo UTV na pásech skvěle, stabilně a nějak nevím,
proč bych ho měl přezouvat zpět na kola :). Prostě mě bavilo na pásech i na silnici, ač nějak nevím proč by vlastně mělo :)….možná i proto, že když chcete, prostě hodíte bliknu a pošletese mimo silnici a frčíte kam se vám zachce…
Jednu výtku bych však k jízdě na silnici měl. Na tomto prvním kusu není namontována střecha a sklo (volitelné příslušenství). Pokud by zákazník chtěl
používat UTV hlavně takto (časté přesuny po silnici), tak minimálně sklo je skoro nutnost. Takhle zmrzlou hubu už jsem dlouho neměl :).
Pravda, bylo mínus 11 a měl jsem lyžařskou, nikoliv integrální motopřilbu, ale pro větší komfort sklo i střechu doporučím. Na druhou stranu v létě rozhodně není ani jedno potřeba, obojí lze jednoduše sundat.
Dalším místem, kde jsme vyzkoušeli možnosti využití UTVéčka, byla sjezdovka. Z mého pohledu je UTV u vleku velmi praktický pomocník. Na korbu se leccos naloží, ať již lyže, prkna, lopaty, pily, vrtáky, tyče, ale i na jednoduché opravy či výměny, je prostor vcelku dostačující. Nouzově se dají v korbě převézt i pasažeři,
např. při nějaké záchranné akci. Pro majitele již zmíněných vleků nebo i horské chaty, se jedná možná o nejpraktičtější stroj vůbec.
U čtyřkolky potřebujete minimálně nějaké sáně, tady vše pohodlně nandáte do korby, kde lze např. zavazadla či zásoby ukurtovat za očka v podlaze sklopné korby. Gladiator neměl sebemenší problém vyjet i relativně ostré stoupání do sjezdovky se třemi pasažéry. Možnost kdykoliv ze sjezdovky zabočit do lesa mezi stromy a projet
místy, kudy ani skútr ani rolba nemohou, je v těchto případech neocenitelná. Každopádně po loňské zkušenosti je nutné mít na mysli, že i čtyřkolka na pásech umí pěkně zapadnout a mít s sebou lopatu považuji za nutnost. Rozhodně nutný je naviják, nikdy nevíte kde, koho a jak často budete na (nejen) horách tahat :). No a když
je k dispozici korba, neváhal bych ani s rezervním kanystrem. To jsou všechno praktické zkušenosti, vše jsem si v praxi vyzkoušel :). Zapadlé UTV bych rozhodně nechtěl vykopávat :). Určitě je důležité ještě zmínit samostatně pásy Tatou. S pásy Tatou máme dlouholeté zkušenosti a na strojích Journeyman jsou důkladně odzkoušené. Proč jsme vybrali právě kanadskou značku Camoplast, výrobce oblíbených Tatouček? Jednoduše proto, že jsou na poměry pásů relativně „lehké“, jednoduché konstrukce, se skvělou trakcí, špičkovou kvalitou jak konstrukce tak samotného pásu. V neposlední řadě to byly první pásy se silniční homologací, takže se mohlo jezdit i po běžných komunikacích.
Pásy lze velmi rychle prohodit za kola (po pár zkušenostech, resp. několikerém přezutí, zvládnou dva lidé výměnu i za hodinku a kousek), nemusí se nijak extra moc
nastavovat a můžete je nechat na stroji klidně i když už sníh přenechává vládu jarním květinkám…Použitím na Gladiatoru UTV jsme potvrdili vhodný výběr a to i přesto, že jsme použili pásy na čtyřkolku, nikoliv UTV! Pásy Tatou UTV T4S jsou na UTVéčka zcela jistě vhodnější kvůli delšímu a širšímu zadnímu pásu do hlubokého
sněhu, nicméně i klasická 4S se ukázala ve skvělém světle.
Oboje druhy Tatou, jak 4S, tak T4S, byly odzkoušeny a výborně fungují na všech verzích UTV a SSV z nabídky Journeyman (UTV 530, 630, 830, Z6
EFI). Z jízdy samotné je zážitků samozřejmě víc než dost, nezapoměli jsme však ani na to, jak se cítí řidič i spolujezdec.
Řidič má velmi dobrý výhled. Již jsem také zmiňoval relativně vysoký posez. Sedačka je posuvná dopředu i dozadu, takže ani dvoumetrový chlap nemá problém se dostat za volant. Stavitelný volant také potěší. Páčka blikače je jak v autě, stejně pak ruční brzda! Řazení v jedné „lajně“ funguje naprosto precizně, všechny
polohy (L,H,N,R,P) včetně parkovací lze jednoduše řadit. Osvědčená klasika přepínače 4×4 s uzávěrkou je nalevo od volantu, napravo je pro změnu tlačítko „overide“ a tlačítka seřízení hodin. Displej je podobně jako u X8 velmi dobře čitelný a graficky pěkně zpracovaný. Na displeji se vám ukazuje i kontrolka nezapnutého pásu! Sedačka je velmi dobře tvarovaná, pohodlná, nepromokavá, s odtokovými dírkami. Celkový dojem z řízení je velmi příjemný, např. oproti staré 530 podstatně komfortnější. Spolujezdec má pro sebe dost místa, před sebou ergonomicky dobře vyřešené madlo a na rámu chytře udělané „oko“ pro chycení při ostřejší jízdě. Před spolujezdcem je také odkládací volný kaslík a ještě jeden zamykací kaslík, ve kterém je v úchytu ukryta jedna z několika vychytávek – dálkové ovládání k navijáku. Místa na nohy má spojezdec také dostatek, sedlo je stejné jako u řidiče. V případě náhlého pocitu žízně se hodí dva výlisky na nápoje nad středovým panelem. Suma sumárum, spolujezdec se prostě v UTVéčku má mnohem lépe než na čtyřkolce, to je jasně dané. I to může být pro některé lidi zajímavá alternativa, donutit někoho, aby celý den hopsal vzadu za vámi a koukal do zad není úplně to pravé ořechové. A jako další argument může být i to, že v UTV nemusíte mít na hlavě přilbu. Samozřejmě se doporučuje, ale
vzhledem k tomu, že má ochranný rám, není povinná.
Když se podívám na testování Gladiatora UTV 830 EFI na pásech Tatou v komplexním pohledu, nekriticky napíšu, že mě celé dvoudenní ježdění v mrazu
neskutečně bavilo. Tak, že jsem na čtyřkolkách najel všeho všudy tak dvě hodiny a hned se zase cpal do autíčka. Nenašel jsem nic, co by mě rozčílilo, někde překáželo, že by to nejelo nebo se to prostě nějak blbě chovalo. Nic. Určitě je to také tím, že jsem UTV na pásech měl v ruce poprvé, znáte ten pocit, když dostanete novou
hračku :). Ale i nová hračka nemusí vždy sednout. To se ovšem o novém Gladiatoru 830 EFI prostě říci nedá. V brzké době samozřejmě chystáme i klasický test na kolech, logicky pro 90% zákazníků asi praktičtější, ale i tímto opět poněkud netradičním testem jsme snad ukázali hodně zajímavou tvář kategorie UTV. Nakonec přidávám pár technických informací a nástřel cenové hladiny. Finální koncová cena ještě není s definitivní platností určena, nicméně se bude
pohybovat hluboko pod cenou slabších jednoválcových japonských či amerických sedmistovek. V ceně, která by dle všeho neměla přesáhnount 260.000,- vč. DPH, naleznete plnou výbavu – naviják 3500 lbs, homologované tažné, litá 14” kola, 6-plátnové odolné pneu, bohaté úložné prostory, LED světla, multifunkční displej,
nastavitelné posuvné sedadlo, boční dveře – a k tomu navrch jak u Journeymanu bývá zvykem – i tříletou záruku. To už za úvahu určitě
stojí…;)
Technická data:
Objem a typ
motoru: 800 ccm, 4-taktní, 8-ventilový dvouválec, SOHC
Vrtání x zdvih: 91 mm x 61,5 mm
Plnění motoru: EFI DELPHI USA
Mazání: S mokrou skříní
Startování: Elektrickým startérem
Chlazení: Kapalinou s nuceným oběhem
Převodovka: Automatická CVT – variátor /
uzamykatelný přední diferenciál / převody R/N/H/L/P
Rozměry DxŠxV: 2980 x 1430 x 1885 mm
Rozvor: 1830 mm Výkon (v
homologované verzi): 14,8 kW / 6000 ot.
Maximální výkon: 46 kW / 6700 ot.
Suchá hmotnost: 556 kg Točivý
moment: 72 Nm / 6000 ot. Pneu přední /
zadní: AT 26×9-14 / AT 26×11-14 Odpružení
přední / zadní: Dvojitá A-ramena, seřiditelné tlumiče,
dvojitá A-ramena, seřiditelné tlumiče Brzdy:
Plně hydraulické Objem benzínové nádrže: 26 l
Nosnost zadní korby: 130 kg
Maximální rychlost: 105 km/h Náhon
kol: Kardanem, 4×4 Silniční
homologace: Ano, pro dvě osoby Slíbené jednoduché video:
Autor: E.D.A Fotografie: Jan Altner, E.D.A.
Předchozí článek