Dovozce CF MOTO – firma Journeyman, nám poskytnul k testování v současné době nejprodávanější Side by Side na našem trhu. Řeknete si, že jedním z hlavních důvodů, bude asi i cena, neboť Gladiator Z8 pořídíte za 294.000,-Kč s DPH a to včetně homologace, tedy s SPZ. Ale možná je to i v něčem jiném. My jsme za vás testovali, zda cena je na úkor kvality, což bývalo u ATV i UTV z východu pravidlem. Protože moje heslo, je „Nejsem tak bohatý, abych si mohlo kupovat levné věci“ věřte, že jsem dal Gladiátorovi „zabrat“.
Za dva dny krátkého testu, nebo chcete-li seznámení s Gladiatorem, jsem najel 315 km. Krotil jsem ho v terénu na tankodromu, bývalého vojenského výcvikového prostoru v Chlaponicích u Písku, kde jsem za dva dny, najel postupně devadesát kilometrů. Pak po polních cestách, kde jsem najel třicet pět kilometrů a zbytek, tedy 190 km bylo po okreskách, kde jsem si užíval zejména pasáže plné zatáček…
Už když jsem stroj přebíral, zaujal mě zajímavý design, který v mnohém předčí slavnější a o mnoho dražší konkurenty. Velmi vydařený je nejen tvar, ale i ledková světla vpředu i vzadu. Co se týká interiéru, očekávejte jen sparťanskou výbavu, která k tomuto stroji bezesporu patří, sedačky relativně dobře drží směr, jen upevnění v zadní části jedním trhem, bych očekával stabilnější. Pro nás „z Trollí party“- měřím 170 cm, je trošku problém se standardním nastavením – nedosáhnul jsem pořádně na pedály. Ovšem po jednoduchém vyndání sedáku po odjištění zadního trnu, jsem po povolení několika šroubků přestavil sedačku více do předu a vše bylo o.k. 🙂 Trošku mě překvapila přítomnost jen tříbodových bezpečnostních pásu, ale je to v podstatě standart i u konkurentů. Rozhodně pro jízdu v terénu doporučuji čtyřbodové pásy, které vás, přestože nejsou homologované jako ty instalované, pevně vás podrží, a ušetříte si zhmoždění levého ramena po skocích a ostatních rázech.
Velmi přehledný je informační display, kde je umístění rychloměr, ukazatel teploty vody, palivoměr, hodiny a lze přepnout i otáčkoměr. Stejně tak i ovladače, jsou celkem dobře umístěné, i když přepínání směrovek je poněkud nelogicky vpravo. Jediné, co bych výrobci skutečně vytknul, je umístění „chcípáku“ tedy přerušovače, který zastaví motor, ve středu ovladačů, hned vedle ovladače směrovek. Vzhledem k tomu, že všechny ovladače mají stejný tvar a shodnou černou barvu, může dojít snadno k záměně a to může přinést řidiči opravdu horké chvilky, zejména na silnici, kdy si místo zapnutí směrovky vypne motor. Doporučoval bych minimálně jiné, standardní žluto-červené provedení nebo umístění jinam.
Stroj poskytuje dostatek místa posádce a vzadu na korbičce, lze uložit i poměrně objemné zavazadlo a pod krytý prostor v předu uložíte kurty, lopatku atd…
Na silnici se stroj chová jako bugina, která je přetáčivá, rozhodně s ní nejezděte jako s vaším autem. Do zatáček je třeba najíždět tak, abyste je projeli pod plynem nebo vás stroj vynese ze zatáčky ven. Je třeba počítat s tím, že přenos na zadní nápravu je takřka 100% a v zatáčce vám pomůže jen plyn. Motor vládne dostatečným výkonem a je vidět, že má přes odlišná technická řešení, hodně podobný výkon jako konkurenční dvouválcový véčkový ROTAX . Řekl bych, „že se to soudruhům v Číně povedlo“ 🙂 Brzdy fungují dobře, jen je třeba si uvědomit, že nesedíte ve sporťáku a díky pneu s hrubým vzorkem MT, je třeba před prudký brzděním vždy pořádně držet volat a korigovat směr, nebo vyletíte z cesty…
Opravdu si to užijete na nezpevněných cestách, kam je stroj určen, a až ho dostanete do ruky, rozhodně si nebudete stěžovat na nedostatek adrenalinu! Když budete jezdit je na pohon zadní nápravy, pojedete každou zatáčku smykem a pořád budete korigovat směr. Když si zapojíte i pohon přední nápravy, bude vám pohon 4×4 zajišťovat lepší stabilitu a jistotu v řízení. V těžším terénu dokážete díry a hupy přeletět víc jak šedesátkou a to díky velmi dobrý standardním tlumičům, každou zatáčku proletíte pod plynem, i tady poznáte, že motor vládne dostatečným výkonem. Brzdy fungují velmi dobře a jsou dostatečně dimenzovány. V opravdu těžkém terénu, můžete zařadit i redukci do pomala a uzávěrku diferenciálu přední nápravy, jako u klasické pracovní ATV, ale já takový terén nenašel… 🙂
Co říci závěrem, bylo to jen krátké dvoudenní seznámení, před týdenním testem, který proběhne v srpnu Transylvánských horách. Až se vrátíme, přineseme vám podrobné info o testování v extrémních podmínkách!
Zatím za mě musím napsat, že jde „adrenalinovou hračku pro velké kluky“, kterou je možné pořídit za rozumnou cenu – v podstatě za cenu ATV…
Text a fotky: Jirka Chramosil, Off Road Expeditions
Tech. prametry:
Motor:
Typ motoru: 4-taktní 8-ventilový dvouválec, SOHC
Maximální výkon (homologovaná verze): 14,8 kW / 5600 ot.
Maximální výkon (offroad úprava): 46 kW (63PS) / 6700 ot.
Točivý moment: 72 Nm / 6300 ot.
Vrtání x zdvih: 91 mm x 61,5 mm
Objem motoru: 800 cm3
Startování: Elektrickým startérem
Chlazení motoru: Kapalinou s nezávislým olejovým okruhem
Mazání: S mokrou skříní
Zapalování: ECU Delphi (USA)
Palivo: Bezolovnatý benzin 95 Oktanů
Systém pohonu:
Převodovka: Automatická CVT – variátor / převody R/N/H/L (zpětný chod/neutrál/vpřed/terénní redukce)
Náhon kol: Kardanovými hřídeli
4×4 pohon: Odpojitelný
Přední pneu: 25×8-14
Zadní pneu: 25×10-14
Brzdový systém:
Brzda přední: Kotoučová hydraulická
Brzda zadní: Kotoučová hydraulická
Parkovací brzda: Ano
Odpružení:
Přední: Nezávislé, nitrogenové plně stavitelné odpružení/ Dvojitá A-ramena
Zadní: Nezávislé, nitrogenové plně stavitelné odpružení/ Dvojitá A-ramena
Suchá hmotnost: 550 kg
Homologace: Pro 2 osoby