V oblasti čtyřkolek se málokdy objeví revoluční a velmi odlišná konstrukce. Proto jsme byli příjemně překvapeni strojem ERASER 520 od firmy W-Tec Ltd.
Tento stroj je tak zvláštní, ale přitom velice dobře funkční, že nám nezbývá nic jiného, než mu věnovat článek na našem serveru. Podívejte se, jak také budou možná vypadat nejmodernější sportovní stroje v blízké budoucnosti.
Zaměření čtyřkolky:
Čtyřkolka je koncipována jako malosériově vyráběný sportovní stroj, určený především pro závodní využití. Je vybavována vcelku konvenčním a osvědčeným motorem KTM 525EXC, případně jinými pohony, dle přání zákazníka. Potud končí normálno a začíná „úchylárno“. Podvozek stroje má totiž mnoho zvláštností, neobvyklostí a jedinečností. Ty vypovídají o genialitě, anebo o šílenství jeho tvůrců. Co z toho je pravda ukáže až čas. Každopádně Eraser se již nějaký čas vcelku úspěšně prodává a vyvíjí.
Podvozek:
Podvozek stroje je vyroben z chrommolybdenových trubek. Pevná hřídel zadních kol byla původně uložena v extrémně široké a zřejmě velice tuhé kyvné vidlici odpružené dvojicí tlumičů. Toto řešení nebylo patrně zcela ideální a tak v nové verzi se kyvná vidlice již podobá klasickým konstrukcím, ale je optimalizována pro minimalizaci zkrutu. Dvojice tlumičů zůstala zachována a je uložena netradičně na vnějších stranách kyvky. Náhon na zadní kola je obvyklým „O“-kroužkovým řetězem. Přední odpružení je to, co nejvíce odlišuje Erasera od jiných strojů. Zcela postrádá A ramena, či McPhersony, nebo jiné standartní součásti obvyklé u jiných konstrukcí. Kolo drží na revolučně zpracovaném a jednoduchém tlačeném rameni, spojeném s rámem několika táhly. To umožňuje stroji vysoké zdvihy odpružení, prakticky bez jakékoli nežádoucí změny geometrie. O principu fungování tohoto mimořádného systému si lze udělat lepší představu z přiložených fotografií.
Motor:
Jak už jsme se zmínili, výrobce používá standartní závodní motory KTM a je samozřejmě možné namontovat na přání jakýkoliv jiný dvou i čtyřtakt. Za zmínku stojí montáž motoru v nejnižším možném bodě rámu z důvodu maximálního snížení těžiště.
Ostatní:
Všechny komponenty se samozřejmě přizpůsobují přání zákazníka. Brzdy, odpružení a veškerá další výbava jsou vcelku obvyklé sportovní propriety. Za zmínku stojí výkonné čtyřpístkové brzdy, které jsou jistě mimořádně silné. Plasty jsou pečlivě zpracované, i když s dost netradičním designem. Nám se ale docela líbí, rozhodně přináší čerstvý vítr do designu sportovních strojů. Celkové zpracování je na vysoké úrovni, běžné u kvalitních malosériových speciálů. Ještě jsme zaznamenali pár drobných technických vychytávek, které opět nejlépe uvidíte na fotografiích.
Závěrem:
Asi si ještě nějaký čas počkáme, zda tento stroj bude znamenat revoluci na závodních tratích, anebo zapadne na smetiště dějin. Osobně sázíme spíše na druhou variantu, ale třeba se mýlíme a nějaký velký výrobce použije obdobný systém ve svém sportovním stroji.
Foto: výrobce
no images were found
Komentáře jsou uzavřené