EICMA 2009 – Tato výstava motocyklů, ATV a příslušenství konaná v italském Miláně je jednou ze dvou největších akcí svého druhu v Evropě. I letos nabídla to nejlepší (a někdy i nejhorší), ze světa moto, ATV a příslušenství.
Novinek v oblasti ATV nebylo mnoho a pokud byly, tak v drtivé většině případů se nejednalo o japonské nebo americké značky. Mnohem zajímavější, než vystavované exponáty, byl často  způsob jejich prezentace. Na něm bylo totiž velmi často vidět sílu značky, či alespoň váhu, jakou konkrétní firma svým čtyřkolkám přikládá ve svém sortimentu. V následujícím článku naleznete souhrnný průřez výstavou a pár „drbů“ k tomu. Díky dlouholetým vztahům s mnoha výrobci jsme se totiž dozvěděli mnoho zajímavostí, které normální smrtelník nemá obvykle šanci zjistit. A díky „americké“ krizi byly zástupci značek mnohem sdílnější než loni a rádi „hodili do placu“ nějako zajímavou novinku z konkurenční stáje.
POLARIS
Začněme virtuální prohlídku výstavy mojí oblíbenou značkou. Polaris se letos předvedl ve výborném světle. Svůj stánek pojal tradičně velkoryse a nabídl kompletní sortiment. Nabídl také pár limitovaných edicí čtyřkolek, lišících se hlavně barvou, ale nejzajímavějším počinem Polarisu byl kompletní facelift řady Scrambler, Trail Boss a Trail Blazer. Tyto skvělé stroje byly totiž již poněkud okoukané a mnoho let beze změny. Jejich nový design je velice hezký a stroje dostal opět na špičku ve své třídě. Tradičnímu „Polarisomilci“ bude možná nový vzhled připadat příliš „plastový“, ale takový je trend a v záplavě líbivých designů z Taiwanu prostě starý design krutě zaostával.
Pikantnost: Na vystaveném řezu motoru se skvěl startér s výrazným nápisem „Made in China“, čímž defacto Amíci přiznali, že čínské startéry jsou lepší, než americké…

no images were found


CAN-AM
Co nového vlastně představil Can-Am? Nic. Aha, tak pojďme dál… Ale teď vážně, několik čtyřkolek, jejichž cena se blíží ceně tří kusů levnějších aut už známe, včetně neuvěřitelně drahé tříkolky Spyder. Nevím, jestli nový posilovač řízení, či plynokapalinový podvozek u Outlandera jsou schopny ospravedlnit tak vysoké ceny strojů.
Ze zákulisí: Po přesunutí výroby některých modelů do Mexika se začínají ve velkém objevovat typické „čínské“ mouchy. Například o vysoce poruchových přepínačích světel už se nešušká, ale rovnou mluví nahlas.

no images were found


SMC
Ve stánku obvyklé velikosti jsme objevili osm modelů čtyřkolek. Osm modelů a osm žhavých novinek pro rok 2010. Takovou novinkovou smršť nenabídla žádná jiná značka. Tedy u dvou strojů RAM520R a Onroad se jednalo hlavně o jinou barvu rámů a systém zakázkové přípravy strojů, kdy si může zákazník svůj stroj doslova složit na míru. Dále nás zaujala „sportovní“ padesátka Ares, která používá podvozek z „dvěpade“ a možnost výkonových kitů. Tím umožní legální a vcelku dynamickou jízdu na čtyřkolce i 15-ti letým uživatelům s řidičákem skupiny A50. Další novinkou byly nové stroje Jumbo a Captain s motory kategorie 350ccm a také sympatický dětský Buzz s elektropohonem a dojezdem 20 kilometrů. Nejzajímavější novinkou byla ale nová sedmistovka Jumbo s motorem vyvinutým v technologickém institutu ITRI. Tohle slovo asi nikomu v Česku moc neřekne, ale mnoho čtenářů si možná vzpomene na čtyřkolku E-Ton Vector, která je osazená motorem ze stejného institutu a vyznačovala se naprosto špičkovými parametry a spolehlivostí. Do vývoje motoru investovala SMC naprosto závratných 1,2 milionu Euro. Takže asi je na co se těšit.
Pikantnost: Představené Jumbo 700 nemělo plasty, které budou v produkčním modelu. I tlumiče budou jiné. Kola budou také jiná. Koneckonců i rám se bude lišit. Tak co jsme to vlastně na stánku SMC viděli?

no images were found


KYMCO
Tradiční, reprezentativní stánek nabídl tradiční sortiment. Zajímavá byla sportovní čtyřkolka Maxxer 400 s nezávislým zavěšením všech kol a pohonem 4×4. Ale mnohem zajímavější byla úplně nová, vodou chlazená 450-tka ve stejném podvozku, která slibuje trošku dynamičtější jízdu, než-li se čtyřstovkou.  Bohužel oba stroje jsou velice krátké, což ale může být pro někoho výhoda. Jako nevýhodu stále spatřuji docela „levné“ provedení zadních ramen z plechových výlisků.

no images were found


CFMOTO
CfMOTO jako výrobce jednoho z nejprodávanějších strojů na světě představil na svém velikánském stánku mnoho novinek. Zajímavé byly nové motory – jednoválcová šestistovka a dvouválcová osmistovka. Zatímco šestistovka má už vývoj ukončen, u osmistovky se jednalo o velmi syrový prototyp. Nový šestistovkový motor jsme měli možnost vidět i v nové čtyřkolce X6, která byla vybavena moderním EFI vstřikováním, duralovými kovanými horními rameny a nitrogenovými tlumiči. Vstříkování výrobce nabídl i ve své pětistovce, která díky němu nabrala trochu točivého momentu navíc. Hodně zajímavou novinkou byl stroj Z6, což je sportovní „vozejček“ na rozhraní klasických a nákladních čtyřkolek.
Pikantnost: Nový dvouválec V-800 byl tak „syrový“ prototyp, že nebyl vybaven ani „vnitřnostmi“. Defacto to byly jen spasované vnější odlitky.

no images were found


TGB
U stánku TGB, který si vcelku zachoval „předkrizovou“ velikost byly představeny všechny obvyklé modely. Novinky spočívaly jen v jiných polepech a barvách.

no images were found


ACCESS
Tak tohle byl asi největší propadák výstavy. Loňský stánek připomínal velikostí hřiště sálového fotbalu, na kterém byly vyskládány všechny možné i nemožné modely. A letos? Letos byl stánek o šířce dvou a půl metru, ve kterém byl jediný stroj a jediná utrápená Taiwanka, zastrčen do řady mezi nejhorší čínskou „hegeší“. Nevím, jestli ten děsivý „kutloch“ naznačoval nějaké finanční problémy firmy nebo prostě chtěli ušetřit pár stovek Euro. Ale než takový stánek, tak to raději žádný. Tou jedinou vystavenou čtyřkolkou byl model Max s motorem kategorie 400ccm a pohonem 4×4.
Pikantnost: Vystavený model na sobě nesl takové znaky ruční práce, že se pravděpodobně nejedná o finální produkční model, ale o prototyp.

no images were found


SUZUKI
Ve obrovském stánku Suzuki se na samém okraji smutně krčily dvě čtyřkolky. Sportovní čtyřstovka a užitková sedmistovka Kingquad. Oba důvěrně známé stroje nenabídly nic nového a jejich prezentace byla mimořádně nedůstojná.
Ze zákulisí: Suzuki pravděpodobně bude nucena zdražit své čtyřkolky, protože na každém stroji tratí stovky USD. Čím víc prodává, tím vích prodělává. Smutné…

no images were found


GAMAX
Firmě Gamax jsem osobně předpovídal velmi nízkou životnost a letošní výstava mi patrně dala za pravdu. Stánek Gamaxu už nikde nebyl a snad jediný Gamax jsem nalezl ve stánku dovozce Aeon, kde byl rebrandován (přejmenován). Přesto mi dovozce Aeonů sdělil, že stroj nehodlá prodávat a má ho zde pouze na doplnění výstavního sortimentu. Další info jsem dostal od německého dovozce Kirschenhofer, který si objednal dodávku strojů Gamax a po sedmi měsících hraní „mrtvých brouků“ musel osobně zaletět na Taiwan, aby dostal své zboží.
Ze zákulisí: Gamax má prý v této době pouhých pět zaměstnanců a nepříliš útěšné vyhlídky na budoucnost.

no images were found


ADLY
Poměrně velký stánek Adly nabídl klasický sortiment, který již dobře známe. Zajímavostí byla nová čtyřkolka 6×6 s pohonem všech šesti kol, a elektricky sklopnou korbou. Tento „máslostroj“ poháněný poměrně nevýkonnou třístovkou se obsluhoval „pouhými“ šesti „fofrklacky“ a patřil k nejpodivnějším exponátům výstavy. Zaujala mě také čtyřkolka s levým předním kolem dále od osy stroje, než bylo kolo pravé. Že by stroj určený pro zatáčky ploché dráhy? 🙂

no images were found


LINHAI
Stánek Linhai byl sice velký, ale nenabídl nic převratného. Vedle dobře známé a docela nepovedené dvouválcové pětistovky a stejně známé, ale docela povedené čtyřstovky stála za zmínku jen výkonná samochodná sekačka. Ale ta by patřila spíše na jinou výstavu.

no images were found


GG QUAD
Tento výrobce strojů spadl snad z Marsu. Nabízí báječné a perfektně zpracované stroje nabité moderní technikou a špičkovými materiály. Ale cena tomu samozřejmě také odpovídá. Letošní žhavou novinkou byla tříkolka ve stylu Can-Am Spyder, ale poněkud, ehm… lepší. Zatraceně lepší!

no images were found


PORAŽENÍ Z EICMA
EICMA je spolu s německým INTERMOT největší a nejreprezentativnější výstavou v Evropě a letos jedinou velkou výstavou vůbec. I přes svůj věhlas tam metr výstavní plochy stojí stěží polovic toho, co stojí metr na české výstavě Motocykl. Proto mě zarazilo, že mnoho firem letos tuto výstavu naprosto ignorovalo. Mezi ně patří například Yamaha, Honda, Arctic Cat, Cectek a New Force. Proto tyto nezůčastněné firmy řadím do kategorie poražených. U Cecteku je jasné, proč zde nebyl. Jeho mateřská společnost, zabývající se výrobou automobilových motorů je po krk v problémech způsobených krizí automobilového průmyslu. Další z „nezůčastněných“, firma New Force po ukončení dodávek strojů od společnosti CFMOTO již nemá prakticky co nabídnout a tak logicky na výstavě chyběla. Ale proč se třeba taková Honda dobrovolně zařadila k „nýmandům“ mi není úplně jasné.
HRŮZY Z EICMA
Jako obvykle byla výstava prošpikována levnými a ještě levnějšími čtyřkolkami bezejmenných čínských firem. Naštěstí jich letos bylo výrazně méně, než loni.  Ale přesto jsem se mohl kochat pohledem na dostatek „strojů“ které nabízely obvykle jen dvě věci – rychlou smrt stroje a jezdce. Obvykle tyto čtyřkolky vznikají jako „kopie z kopie“. Všechny zmíněné firmy se totiž z fatálního nedostatku konstruktérů navzájem kopírují a zkoušejí na zákaznících metodou pokus/omyl, zda jim zrovna jejich čtyřkolka vydrží alespoň nalodění do kontejneru. Tyto děsivé vehikly měly ale letos svého krále. Byla jím napodobenina stroje Can-Am Spyder. Řeknu vám, již dlouho jsem se tak dobře nezasmál, jako u této laminátové hrůzy. Dalším králem „technologie“ byla 400 kilogramů vážící čtyřkolka s titěrnými odlévanými (nikoliv kovanými) hliníkovými rameny, které znamenají jediné – brzké prasknutí. Ale u tohoto stroje výrobci navíc jaksi nevyšla geometrie spodních předních ramen, tak je tak nějak vyrobil z ocelového plechu a nalakoval do barvy hliníku.

no images were found


EXTRA
Pár fotek zajímavých exponátů…

no images were found


ZÁVĚREM…
EICMA 2009 byla tradičně krásná výstava s výbornou organizací, dostatkem bufetů a čistými „hajzlíky“ na každém kroku. Pro každého, kdo přežil cestu letadlem nebo autem, nabídla mnoho zajímavých zážitků a zábavy. Mnohem více, než je v tomto článečku zaznamenáno. Takže kdo chce vidět více, napřesrok ARRIVEDERCI!
foto: archiv

3 Komentáře
0

Related Posts

Komentáře jsou uzavřené