Viděl jsem ho, slyšel jsem ho, svezl jsem se, zabahnil se, zaskákal si, zabrodil si a teď vám řeknu, jestli skutečně nový Centhor od Dinli odpovídá japonským standardům, jak tvrdí výrobce. Taiwanské stroje si za dvacet let své existence povětšinou vydobyly solidní pověst. Tedy, alespoň zavedené značky. Ale chlubit se s tím, že stroj překoná i japonské čtyřkolky? To chce veliký kus troufalosti a sebevědomí. No uvidíme…
Už je to tak. Do naší republiky trpasličí, kterou politici vedou směrem do pí.. Ne, pardon, to je zase jiný příběh. Takže znovu: Do naší malé zemičky míří další stroj, který má ambice ve svém segmentu dosáhnout solidních prodejních úspěchů. Ptáte se proč by zrovna nový Centhor měl být úspěšnější, než desítky jeho konkurentů? No, asi proto, že na konstrukci tohoto stroje šla taiwanská továrna Dinli trochu jinak, než u svých předchozích modelů.
Když mi před rokem někdo řekl slovo Dinli, tak jsem si rovnou strkal prst do krku, abych vyhodil včerejší večeři. Prostě stroje Dinli byly obyčejné, průměrné, nehezké a se zpracováním na tom také nebyly moc dobře. Přitom továrna Dinli má vlastní metalurgickou výrobu, lisovnu plastů a motorárnu a tak vlastně nebyl důvod, proč by zrovna tyto stroje musely být tak špatné. Ale problém byl v tom, že firmě chyběli dobří konstruktéři a designéři. A tak se šéf Dinli, pan Tai-Yang Lu (mezi podřízenými přezdívaný „žlutý Pánbůh“) asi pořádně naštval a ze svého bytu s bazénem na střeše své továrny nakázal „těm, co jsou dole“ aby už konečně začali vyrábět fajnové stroje…
No musím uznat, že na to začali jít z gruntu. Nejdřív zakoupili americkou čtyřkolkovou firmu Cannondale, ze které vycucli nejmodernější technologie a „know-how“, poté najali špičkové designérské studio a ve finále se poohlédli po své metalurgické továrně a vybrali si ty nejlepší způsoby tváření kovů. Výsledek stojí za to a drtivě překonává vše, co kdy Dinli vyrobila. Takže pánové a dámy pozor! Centhor 700 právě vstupuje na scénu!

Jak jeho název napovídá, jedná se o sedmisetkubíkový stroj určený pro rekreační jízdu, ale i pro pracovní využití. K němu má skvělé předpoklady ve formě kvalitní terénní redukce a homologovaného tažného zařízení s elektrickou zásuvkou. Stroj nabízí mnoho zajímavých technických řešení a poměrně neobvyklý design, na němž rozhodně pozitivně hodnotím snahu výrobce jít svojí vlastní cestou a vyhýbat se „trapnému“ kopírování zavedených modelů. Takových případů je v poslední době dost, například Can-Am Renegade má desítky více, či ještě více nepovedených klonů.
Další odstavce testu pojmu klasicky, abych mohl alespoň stručně představit všechny klíčové části stroje.

Podvozeka odpružení:

Podvozek je klasické prostorové konstrukce, která v zásadě nenabízí nic převratného, ale také není technologicky pozadu. Jeho základem je velmi čistě řešený a dobře zpracovaný ocelový rám. Ale mnohem zajimavější je zavěšení kol. To, že je zcela nezávislé, to je dnes standardem u všech kvalitních velkoobjemových strojů. Ale to, že jsou jeho ramena z hliníku, to je už výjimečné. A to, že jsou tato ramena rázově kovaná, tak to už má skutečně jen několik málo strojů na světě. Firma tomuto systému říká „DSAT“, což je zkratka pro Double Single Arms Technology. Jeho výhodou je extrémní pevnost a tuhost při naprosto minimální hmotnosti. S tímto systémem zavěšení kol se Centhor zařadil mezi naprostou světovou špičku mezi užitkovými stroji! Pozadu nezůstává ani odpružení, které je pětipolohově nastavitelné a velmi dobře funkční. Odpružení je mimořádně dobře naladěno a nerozhází ho ani velmi drsné skoky. Český dovozce volitelně nabízí dokonce dva typy tlumičů, jedny pro komfort a jedny pro ostřejší jízdu! Uložení kol je také z duralu a náhon kol je kardany. Samozřejmá je možnost plného uzamknutí předního diferenciálu pomocí ovládací elektroniky.

Tento podvozek řadím v kategorii rekreačně pracovních čtyřkolek díky DSAT zavěšení a masivnímu použití duralu k naprosté světové špičce!

Brzdy:

Brzdy jsou klasicky plně hydraulické a kotoučové. Ovládání je ruční i nožní. Osobně jsem zkusil, že jejich síla umožňuje poměrně těžký stroj postavit na přední kola! Pancéřované hadice jsou samozřejmostí, stejně jako uložení zadního kotouče na kardanové hřídeli uprostřed stroje, kde je dobře chráněn proti nárazům. Na stejném místě je i parkovací brzdič.

Elektroinstalace, plasty, sedlo, kola:

Elektroinstalaci hodnotím známkou 2+. Je velmi slušná, ale zabírá zbytečně moc místa pod sedlem. Uživatel ale o schránku na nářadí nepřijde, protože jedna rozměrná je šikovně skrytá pod přední „kapotou“ a mnoho dalších se vyskytuje doslova po celém stroji. Digitální tachometr je v této kategorii snad poviností a nabízí kromě všech podstatných údajů i takové „zbytečnosti“, jako třeba otáčkoměr nebo teplotu chladicí vody. Plasty jsou kvalitní a dobře slícované. Ty jsou zajímavé také metalickým efektem, který jde do hloubky materiálu, takže je vlastně nezničitelný. Škrábance stačí vyleštit a máte zase metalízu! Sedlo je široké a pohodlné. Duralová 12″ kola působí odolným dojmem, ale jejich design je spíš vhodný pro silnici.  Jsou obuta do univerzálních pneumatik Maxxis, které jen čekají, až si uživatel později pořídí pořádné „bláťáky“. Kola jsou hodně zapuštěna do blatníků, takže je uživatel perfektně chráněn proti odstřiku bláta.

Motor:

Je prostě překrásný, opravdu dobře zpracovaný a výborně funkční. Variátor funguje skvěle a vše pracuje tak, jak se od sedmistovky očekává.

Čtyřdobý, vodou chlazený motor disponuje čtyřventilovou technikou s dvojicí vačkových hřídelů. Klasický, dobře funkční CVT variátor, s možností řazení vpřed, vzad a terénní redukcí. Přesné a citlivé řazení. Motor je vybaven elektrickým i nouzovým mechanickým startérem. Zpracování motoru je vynikající. Celý motor je velmi mohutný a opravdu vzhledný. O živení pohonu se stará japonský karburátor Mikuni. Velmi zajímavým prvkem motoru je silná motorová brzda, která je skutečně účinná.

Vychytávky:

Špičkové nezávislé zavěšení všech kol, homologovaná koule se zásuvkou, přední schránka a „hromady“ příručních schránek po celém stroji. Výborná motorová brzda. Dvě 12V zásuvky pro instalaci příslušenství. Neokoukaný design.

Chybičky:

Nešikovné umístění spínací skříňky – pokud vozíte svazek klíčů, tak bude řidítkům překážet. Horší přístup do přední schránky – překáží nosič. Málo místa pod sedlem.

Jízdní testy:

K Centhoru jsem přistupoval poněkud s rozpaky, jelikož jsem měl v živé paměti slabé výsledky předchozích modelů Dinli. Ale Centhor mě mimořádně příjemně překvapil! Velmi snadno se vodil po šotolinových cestách a velmi dobře zvládal i velké skoky. Odpružení jsem dostal na doraz jen výjimečně. Dávkování výkonu je citlivé a akcelerace velmi svižná. Jednu z mála výtek si zaslouží kola, která jsou sice pěkně skrytá v blatnících, takže nešpiní jezdce, ale pro agresivní jízdu v zatáčkách by si zasloužila rozšiřovací podložky. Ochraně před blátem věnoval výrobce značnou pozornost, proto mě zamrzela skulina u motoru, kterou pronikalo bláto a občas mi „ocáklo“ botu. Pokud se u Dinli pochlapí a těch posledních pár mušek na kráse vyřeší, tak se z Centhora stane téměř dokonalý stroj.
Jízdní výkony na silnici

Centhora jsem prohnal i po silnici, abych změřil jeho zrychlení a maximální rychlost. Pomocí špičkového měřícího zařizení Racelogic jsem naměřil docela hezké zrychlení 0-60 km/h za 5,14 sekundy. Po započtení chyby prokluzu kol na  mokré vozovce, teploty a nadmořské výšky by výsledek vyšel hodně pod pět vteřin. Řízné dynamické zrychlení trvá do cca 80 km/h a maximální rychlost se pohybovala okolo 92 km/h. Zdůrazňuji, že jde o reálné a zcela přesně změřené hodnoty, nikoliv nadsazené tachometrové údaje.

no images were found


A jak je to vlastně s tím japonským standardem?

Pokud beru jako měřítko kvality a užitných vlastností dnes již legendární Yamahu Grizzly 660, tak mu nový Centhor 700 může velmi vydatně sekundovat. Rozhodně se „Grizzlině“ vyrovná v kvalitě zpracování a jízdních vlastnostech. V praktičnosti boduje také svými odkládacími prostory a velmi rozměrnými nosiči. Svým DSAT odpružením je Centhor o dvě třídy před Grizzly! Naopak o trochu zaostává v maximálním výkonu, což je daň za výfuk vycpaný katalyzátory. V případě plného otevření motoru a „vykuchání“ výfuku, by se jistě síly ještě o trochu vyrovnaly.
Takže zodpovědně mohu říci ANO. Nový Dinli Centhor 700 v zásadě odpovídá dobrým japonským standardům.
Foto: archiv quad.cz, journeyman

no images were found




0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

thirteen + 15 =