Can-am

Can-am Outlander 6×6

Asijská produkce aut, motorek i čtyřkolek se od svého začátku potýká s tím, že se ráda nechává (vala) „inspirovat“ úspěšnými konstrukcemi pokročilejších výrobců. Koneckonců, proč ne. Když něco funguje, tak proč to vymýšlet jinak a hledat slepé uličky.

I když jezdit na Can-Amu je úplně nejvíc a nikdo si ani víc neumí představit, tak od podzimu se žluto-černým pošklebují všichni polarisáci. Can-Am to udělal pěkně „po čínsku“ a z ničeho nic představil horkou „novinku“ šestikolovou „čtyřkolku“. Sice nabídne trochu lepší parametry než konkurenční Big Boss, nicméně pořád se nevyhnete pocitu kopírování, na které jsou speciálně uživatelé strojů koncernu BRP v jiných (rozumějme v opačných) případech hodně hákliví, takže klidně do nich 🙂
Outlander 6×6 dostal kromě jedné nápravy navíc i 112 cm délky a tím pádem i notně upravený rám SST G2. Přidání další nápravy dozadu s sebou taky přináší instalaci dvou diferenciálů (s pevně spojenými zadními koly byste tohle opravdu nezatočili) nebo zdvojení zadních ramen TTI, jen brzdy stačí vzadu Outlanderovi 6×6 pouze na původní nápravě. Vzhledem k nezávislému zavěšení všech kol dokáže šestikolka okopírovat dokonale terénní nerovnosti a zachovat si maximální trakci (stabilizátor je použit jen na poslední nápravě a dá je ještě snadno odpojit ve skutečně těžkém terénu). Standardní je pohon 6×4, připnutím předku opět pomocí systému Visco Lok QE jede šestikolka v režimu 6×6.
maxresdefault2
S tím se pojí další zvýšené nároky – ty musí zvládnout nejen převodovka, ale třeba i chlazení. U něj například řídicí jednotka spíná saharu výrazně častěji, aby tak kompenzovala nižší přísun náporového vzduchu. S chlazením souvisí i nové boční panely kolem motoru, které odvádějí horký vzduch pryč od nohou řidiče, variátor zase dostal účinnější odvětrání z bahenního speciálu X mr.
Teď buďme spravedliví – Outlander 6×6 vzhledem k tomu, že představuje zcela novou konstrukci, přináší samozřejmě lepší parametry než obstarožní Big Boss (který se mimochodem v různých vývojových etapách vyrábí už čtvrt století). Can-Am je silnější (litr Rotax – 82 vs. 50 k a 88 Nm vs. 66 polarisích), má delší zdvihy kol (229 a 236 mm proti 208 a 155 u Polarisu). V některých parametrech ovšem stejně prohrává: uveze na korbě o 45 kg míň (318 kg) a utáhne ofiko o 118 kg lehčí přívěs (750 kg)…
srovnani polaris
I když byl původně Outlander 6×6 postavený na přání skandinávských importů BRP (stroj byl vyvinut ve finské pobočce v Rovaniemi), bude šestikolka k dostání i jinde, prodává se už i u nás.
maxresdefault1
Text: Wolf
Foto: Can-Am, Polaris, RZ

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

fourteen + sixteen =