Gladiator CF Moto X8. Už jste o něm určitě slyšeli. Obrázky už se také objevily, pár videozáběrů koluje po youtube apod. I český dovozce Journeyman již měl možnost vyzkoušet tuto žhavou, netrpělivě očekávanou, novinku roku 2012. Zatím každý, kdo měl možnost si jí zkusit, pochvaluje precizní zpracování, design, ovladatelnost a špičkový motor s více jak 63 hP.  Nicméně nikdo neměl možnost provést dlouhodobý test. Tedy skoro nikdo :).
Proč skoro? Protože jedna země měla již letos na jaře exkluzivní možnost dlouhodobě otestovat kvality této nové, dle všech ukazatelů, perfektně vyvážené, silné osmistovky. Tou zemí je Kanada a vzhledem k našim nadstandardním kontaktům s kanadským importérem CF Moto, firmou CMI motor inc., se nám  naskytla možnost důkladně vyzpovídat manažera firmy CMI, pana Marca Champagne, manažera výroby, výzkumu a vývoje. Nejen o novém Gladiatoru X8 je tedy níže uvedený obsáhlý rozhovor, který hodně napovídá, že se i zákazníci v Čechách a na Slovensku mají na co těšit 😉

O: Marco, prosím představ stručně českým a slovenským čtenářům sebe, vaší firmu, čím se zabýváte.
MARCO: Jmenuji se Marco Champagne a pracuji pro společnost CMI (Canada Motor Import) jako manažer výroby, výzkumu a vývoje.
CMI je kanadským distributorem pro CF MOTO a některé další asijské výrobce.
V současné době je mým úkolem zajistit, aby produkty, které kupujeme od CF Moto, byly přizpůsobeny pro náš trh. Jízdní podmínky tady v Kanadě jsou většinou stejné jako ty u vás.
Nicméně konkurence mezi severoamerickými výrobci je tvrdá, a proto je mou prací ujistit se, že stroje z CF Moto mohou se zdejšími soupeřit. Proto musím zajistit, aby CF Moto uzpůsobilo výrobu specifickým požadavkům, které CMI má.
Jako příklad uvedu následující: naše Z6 se prodává s řemenicí poháněnou technologií CVTECH, díky čemuž je zvyšuje výkon a spolehlivost. Dále máme upravené závěsné zařízení a tlumiče, abychom dosáhli většího jízdního komfortu.
O: Mohl bys něco říct o kanadském trhu čtyřkolek, o jakých objemech prodejů to je?
MARCO: Jak už jsem zmínil výše, konkurence je extrémně tvrdá, musíme soupeřit se značkami věhlasných jmen vyráběných v Severní Americe, které se prodávají za přibližně stejných cenových podmínek, za jaké my dodáváme stroje CF Moto na trh. To naši práci značně komplikuje.
V současné je době jsou v centru zájmu na kanadském trhu UTV. Trh s ATV se v průběhu posledních dvou let zpomaluje.
Celkový počet prodaných ATV klesl z téměř 90000 strojů v roce 2007 na 56000 strojů v roce 2010 a rok 2011 na tom nebude o nic lépe než ten předchozí. Tento počet zahrnuje všechny značky a modely ATV. Nicméně neobsahuje počet prodaných UTV…
Nevím, čím je to způsobeno a mnohokrát už jsme se ptali COHV (Kanadské rady distributorů vozidel pro nerychlostní silnice), proč neposkytují statistiky pro UTV a ve skutečnosti jsme se nikdy nedočkali reálné odpovědi.
Vztaženo na CMI, poměr prodeje UTV a ATV pro letošní rok bude zhruba 3 ku 1 (tři UTV na jedno ATV). Toto číslo výborně odráží, jak je náš trh primárně orientován na UTV.

no images were found


O: Jak si u vás stojí jednotlivé značky, porovnání amerických, japonských a čínských, a samozřejmě CF Moto, které zastupuješ?
MARCO: Opět máme oficiálně k dispozici pouze čísla prodejů ATV a pozice jednotlivých značek na trhu by byla asi následovná:
1-      Honda
2-      Polaris
3-      BRP
4-      Yamaha
5-      Arctic Cat
6-      Suzuki
7-      Kawasaki
Pokud by bylo možné přidat čísla pro UTV, domnívám se, že žebříček by vypadal asi takto:
1-      Polaris
2-      BRP
3-      Yamaha
4-      Honda
5-      Arctic Cat (Arctic Cat a Honda a Yamaha by na tom podle mě byly velmi podobně)
6-      Kawasaki
7-      Suzuki (pravděpodobně i tady by to mezi Suzuki a Kawasaki bylo velmi těsné)
Mějte ale, prosím, na paměti, že toto jsou jen moje kalkulace a nikoliv oficiální statistiky – nicméně snad se přibližují realitě.
Bohužel nemám k dispozici údaje pro další dovážené značky, a pokud vezmeme v úvahu, že nabízíme pouze dva modely ATV od CF Moto – 500cc a 600cc, s těmito dvěma modely bychom se umístili přibližně na úrovni Suzuki 500cc a dalších kategorií, opět bez prodejů UTV. Pokud přidáme UTV, v kategorii 500cc a dalších se bez problémů dostáváme na šestou až sedmou pozici na trhu.
Což je podle mého názoru skvělé, pokud zvážíme, že disponujeme pouze dvěma modely ATV a dvěma modely UTV.
O: Proč ses rozhodl pro zastupování právě značky CF Moto na tak náročném trhu, jaký je ten váš, nepustil ses na hodně tenký led?
MARCO: Tenký led… ano! To je velmi výstižné!
Ve skutečnosti jsem si zastupování CF Moto sám nevybral; dříve jsem pracoval v cyklistickém průmyslu a tam se mi podařilo získat nějaké zkušenosti s dovozem a jednáním s čínskými dodavateli.
CMI mě kontaktovali, hovořili jsme a už při prvním kontaktu jsme si porozuměli. Zmapoval jsem si situaci na trhu a i tak jsem naskočil na palubu, i když je to hodně vratká “loď” :).
Situace na trhu je opravdu velmi náročná, člověk musí mít neustále otevřené oči, aby mu neuteklo nic z toho, co přijde do budoucna, ale musím to zaklepat – zatím se nám daří dobře!
Jsme tady u nás v CMI výborný tým, a co se budoucnosti společnosti týká, jsem velmi optimistický.
Jedna věc je jistá – v tomto odvětví se nemůžete nudit a vždycky je na obzoru něco nového k vidění.
O: Které modely se u vás nejlépe prodávají, z výše uvedeného to vypadá, že převládají UTV, tedy náklaďáčky?
MARCO: Ano, vypadá to, že UTV vedou…:)
Stále se prodává velké množství ATV, ale náklaďáčky mají nyní největší podíl na trhu.
V naší provincii jsou jednoznačnými bestsellery na trhu SSV jako RZR a náš Snyper (Journeyman Gladiator  Z6).
Pro naši společnost je absolutní jedničkou UTV a Snyper nám letos vydělává na živobytí.
O: Jako jeden z prvních jsi měl možnost se svézt na jedné z nejočekávanějších novinek ve čtyřkolkářském světě, nové dvouválcové osmistovce CF Moto X8. Jaké byly úplně první dojmy?¨
MARCO: Pfff…! Jen další čínská ATV v řadě (směje se).
Dělám si legraci. Ve skutečnosti se dá říct, že CF Moto s tímto modelem udělalo velký krok vpřed. Vzhled, kvalita konstrukce – vše je perfektní.
Není nic, co by tento model měl závidět velkým značkám na trhu. Jsem si stoprocentně jistý, že pokud bychom z jedné X8 sundali nálepky, řekli někomu, aby ji vyzkoušel a pak hádal, o jakou značku se jedná, tento člověk by s vysokou pravděpodobností nezmínil žádného čínského výrobce.
CF Moto splnilo domácí úkol na jedničku, když vytvořilo ATV, které dokáže uspokojit téměř každého. Výrobce pozorně naslouchal svým distributorům a vytvořil stroj podle jejich požadavků – speciálně podnětné byly komentáře bláznivých distributorů z České republiky, kteří neohroženě jezdí v hlubokém sněhu nebo používají čtyřkolky jako ponorky ve vodě nebo bahně…:)..(kde na tohle přišel:) 🙂 🙂 – pozn. red. :))
O: Jak na tebe působí kompletní zpracování čtyřkolky? Je to zase další revoluční krok ve vývoji CF Moto podobně jako byl např. X6 ? Co říkáš na design?
MARCO: Design je opravdu úchvatný, při pohledu na stroj je patrné, že je ze stejné rodiny jako Z6 díky podobným liniím a zpracování. Vysokou úrovní vzhledu této čtyřkolky jsme ohromeni všichni.
X8 je zcela určitě inovovanou a značně upgradovanou verzí X6.
Jednou věcí, která se nám líbí a dá se říct, že bude vynikající pro náš trh, je fakt, že X8 se představuje pouze v prodloužené verzi, díky většímu rozvoru je tedy jízda klidná a pohodlná .

no images were found


O: Hodně se mluví o zcela novém V-twin motoru 800 cc, o jeho výkonu. Jak na tebe osobně zátah a výkon motoru působí? Mohl bys výkon přirovnat k nějaké jiné čtyřkolce světové značky?
MARCO: Vzorek, který tu máme, nemá ještě certifikaci EPA, takže je možné, že až dojde k finálnímu ustanovení konfigurace pro EPA certifikát, výkon se může nepatrně snížit.
Nicméně výkon předváděcího stroje je opravdu působivý. Zvuk motoru lahodí uším.
Z motoru vychází jen velmi málo vibrací, pocit ze zrychlení je skvělý a maximální rychlost na nás také udělala velký dojem.
Měli jsme to štěstí, že jsme mohli strávit jedno celé odpoledne s naší X8 a BRP Outlander 800 cc. Musím podotknout, že Outlander byl v krátká verzi, zatímco X8 ve verzi dlouhé.
Oba stroje dosáhli stejné maximální rychlosti, několikrát jsme se dostali až na 115 km/h.
Co se týká zrychlení, Outlander byl nepatrně rychlejší než X8, ale nikdy se mu nepodařilo předjet o více než jednu délku.
V den, kdy jsme stroje testovali, jsme měli přístup k uježděné trati pro enduro, kterou právě dokončili na akci, která se konala následující víkend, takže jsme zkoušeli závodit a X8 byla jednoznačně nejlepší na trati. Zavěšení na Outlanderu bylo příliš měkké a stroj šel až „ na dno“, nárazy byly příliš silné a při zatáčení, než jsme se dostali na jakoukoliv nerovnost, jsme museli silně šlápnout na brzdy, protože jsme se báli, že jinak čtyřkolku poškodíme.
Zavěšení u X8 bylo na dané trati bezchybné, je ale pravděpodobně příliš tvrdé pro každodenní ježdění. Nicméně mně se líbí tak, jak je nastavené.
O: O motoru jsi už řekl víc než dost, jaké jsou tedy další dojmy – ovládání, jízda, podvozek, tlumení?
MARCO: Ovládání je vynikající! Je rychlé a přesné.
Co jsme změnili, jsou kola a pneumatiky. Dostali jsme X8 na 26” pneumatikách a 12” ráfcích a toto provedení bylo dobré na lesní cesty, nicméně na štěrkových cestách způsobovalo velké viklání při vysokých rychlostech. Doporučil bych tedy jezdit na 26” pneumatikách a 14” ráfcích, jako jsme to udělali my, nebo použít 25” kola a 12” ráfky.
Rám čtyřkolky je tvrdý, byli jsme překvapeni, že rádius otáčení je překvapivě malý; sedadlo je pohodlné stejně tak jako pozice jezdce.
Dobré ovládání stroje má pravděpodobně také  na svědomí relativně nízké těžiště.
O: Co celkové provedení, nějaké vychytávky apod. ?
MARCO: Celkové provedení je velmi pěkné, kvalita opravdu působivá, je tu hodně úložného prostoru, sedadlo jezdce je velmi pohodlné a i vzadu je hodně místa. Přístrojová deska vypadá dobře, má více funkcí než 600cc, ale není uchycena na řídítkách, což některým lidem vadit nebude, jiným ano, mně osobně na tom nezáleží.
Bohužel CF Moto neustále používá mechanickou levou ruční brzdu, což moc nemusím, ale podle jejich informací by se pro seriovou výrobu stroje měla používat hydraulická  páčková brzda.
O: Mluví se také o změně v kvalitě plastů – jak na tebe působí, na první pohled vypadají, že jsou mnohem více ohebné než u předchozích generací. Je to tak?
MARCO: Nové plasty jsou mnohem ohebnější. Při své poslední návštěvě CF Moto jsem měl možnost vyzkoušet lámat vzorky  plastů a je mnohem obtížnější tyto plasty zlomit – skákal jsem na plastovém dílu proti zemi a musím říct, že se vracel do původního tvaru bez jakéhokoli poškození. Navíc design plastů na X8 určitě chrání opěrky nohou před prasknutím, nejsou tu žádná ostrá žebra či hrany, které mají větší tendenci ke zničení při nárazech.
O: X8 působí robustním, velkým dojmem – jak se na ní jezdec cítí ?
MARCO: Protože X8 je prodloužená čtyřkolka, jízda je velmi stabilní bez ohledu na rychlost jízdy, zvládá drsný terén i štěrkové cesty; nicméně její délka může způsobovat mírné obtíže při jízdě na úzkých a technických tratích.
Vzorek, který máme, má dost tvrdé zavěšení, což se mi líbí a to hlavně pro agresivnější jízdu.
O: Doporučil bys nějaká zlepšení nebo úpravy či je X8 již v základu plně dostačujícím pracovním strojem?
MARCO: Zdokonalování není nikdy dost, ale musím zopakovat, že CF Moto odvedlo dobrou práci a tato nová X8 je to nejlepší, co dosud vyrobili.
Upřímně věřím, že i nová generace UTV bude stejně působivá jako tato X8.
Věc, kterou bych upravil – přidal bych dopředu pevný ocelový rám, podobný jako má např. model X6, to ale bude asi možné dodat jako příslušenství.
Možná ještě umístění navijáku se může zdát poněkud nízko. Některým zkušebním jezdcům to vyhovovalo, jiným ne, ale v podstatě je to o tom, co byli zvyklí řídit.

no images were found


O: Jak na tebe s odstupem cca půlročního testování X8 působí dnes? Našel jsi i nějaká negativa, nedostatky?
MARCO: Náš testovací stroj má najeto přes 4000km, pořád ho testujeme a zatím jsme měli pouze drobné, nepodstatné problémy. Jednalo se o věci jako závada na sváru držáku výfuku, prasklá svorka krytky výfuku, prach v palivovém víčku, ale CF Moto všechny tyto problémy už vyřešilo.
Neměli jsme ani jednu závažnou závadu ani žádný mechanický problém.
O: Máš již nějaké reakce od zákazníků, kteří se na X8 u tebe svezli? Pokud ano, jaké jsou jejich pocity, dojmy ?
MARCO: Všichni naši dealeři, kteří si čtyřkolku vyzkoušeli, přicházeli s jedinou otázkou: Kdy ji můžeme mít? Všem se líbila, samozřejmě mnoho z nich mělo různé návrhy a komentáře, ale ve své podstatě většina reakcí byla pozitivní.Všichni byli maximálně spokojeni se sílou 800cc motoru, se vzhledem stroje, ovládáním, stabilitou a jízdními vlastnostmi.
Btw., před 14 dny jsme byli na Národní Quad Show v Montrealu, kde jsme naši předváděcí X8 měli k vyzkoušení. Všichni lidé, kteří jí zkusili, byli ohromeni, do jednoho říkali, že je lepší než Outlander!!! Jediná výtka směřovala k absenci EPS, ale i bez EPS je ovládání snadné a v příštím roce bude i EPS dostupné…
O: Poslední slova na závěr – pár slovy stručně zhodnoť X8 ;).
MARCO: Rozhodně nejlepší čínská čtyřkolka (ATV), kterou znám!
CF Moto je bez pochyby nejlepším čínským výrobcem ATV. Tato nová X8 nemá rozhodně co závidět ani čtyřkolkám japonských a severoamerických výrobců. Je to stroj špičkové kvality, spolehlivý a s vizáží zabijáka.
Když jsem CF Moto navštívil poprvé, bylo mi řečeno, že během pěti let se chtějí svou kvalitou vyrovnat Japoncům. Nyní je to dva roky a já skutečně věřím, že CF Moto svým slovům dostojí a získá výrazný podíl na trhu na úkor mnoha slavných značek.
Odpovědi: Marco Champagne, Product Manager CMI Motor Inc.
Otázky kladli: E.D.A, Dan Pejzl

5 Komentáře
0

Related Posts

Leave a Comment

17 − five =