Na světě je mnoho čtyřkolek, ale jen málo z nich vypadá jako E-Ton Vector 300. Odvážíme se říci, že futuristický design Vectoru 300 je naprosto jedinečný a bude asi hlavním argumentem, který u potencionálního zákazníka rozhodne o koupi.
Společnost E-Ton již dlouhá léta vyrábí kvalitní čtyřkolky, ale v její nabídce dlouho chyběl stroj s větším objemem. Plejáda jejich strojů končila na 150 kubících. S příchodem Vectoru 250 se situace změnila a po vyhlášeném modelu Challenger 150 přebral pozici firemní vlajkové lodi právě on. Vector 250 byl v následujícím roce vylepšen a byl zvětšen jeho obsah na 300 ccm.

Vector je stroj, který je svými konstruktéry určen především jako sportovně – turistický. Tomu je uzpůsobena nejenom konstrukce podvozku, ale zejména design stroje. Velice agresivní a supermoderní design již není podřízen pracovním požadavkům majitelů, ale je střižen v nenapodobitelném aerodynamickém stylu, který ocení zejména uživatelé používající svoji čtyřkolku pro časté a daleké cesty po silnicích a lesních cestách. Vector se samozřejmě těžšího terénu nebojí, ale není to stroj primárně určený pro zdolávání extrémních překážek. Ostatně takového krasavce utopit v blátě, to by leckomu asi bylo velice líto.

Podvozek Vectora je vyroben z ocelových trubek a již na první pohled působí velice masivně. Přední kola nesou dvojitá A-ramena, zadní zase klasická kyvná vidlice. Bytelné odpružení je optimalizované pro silniční použití, ale i v terénu podává slušné výkony. Použité pneumatiky Maxxis se silničním vzorkem se chovají vzorně, i když v těžkém terénu jsou jen obtížně použitelné. Výrobce dodává ke stroji i adekvátní terénní pneu. Design stroje počítal i s velmi širokým a pohodlným sedlem pro dvě osoby. Jedno ze silných míst stroje je použitý motor. Tato vodou chlazená plnoobjemová třístovka má obdivuhodný zátah a zrychlení. Její výkon je přenášen na zadní kola perfektně fungujícím variátorem a převodovkou s možností jízdy vpřed a vzad.

Abychom nemluvili o něčem, co jsme viděli pouze zaparkované u chodníku, rozhodli jsme se stroj potrápit i v terénu. K testům jsme vybrali poměrně obtížnou trať plnou brodů, skoků, rychlých rovinek a vůbec všeho, co běžný uživatel může cestou potkat. Se všemi nástrahami si Vector až nečekaně skvěle poradil, přestože například skoky byly docela extrémní a běžně jsme skákali i dva metry vysoko. Ani v půlmetrových brodech se nám Vectora nepodařilo „utopit“, takže v závěru našeho testu jsme se všichni shodli, že přestože výrobce stroj určil zejména jako turistický, lze s ním bez obav zabrousit i do velmi obtížného terénu. Na českém trhu je mnoho výborných čtyřkolek, mezi něž se plným právem řadí i Vector 300. A protože má v tuto chvíli i velmi zajímavou akční cenu, lze říci, že je to výtečný stroj za výtečnou cenu.

Podvozek:

Podvozek stroje je klasický prostorový rám vyrobený z ocelových kruhových trubek. Kvalitní sváry. Tuhá zadní kyvka nese pevnou hřídel zadních kol, náhon na zadní kola řetězem. Přední A ramena jsou dvojitá. Lak je tradičně kvalitní, vypalovací.

Brzdy:

Brzdy jsou hydraulické kotoučové vpředu i vzadu a jsou velmi silné. Docela zajímavě a čistě řeší problém homologovaných strojů, které musí být vybaveny dvouokruhovými brzdami.

Odpružení:

Odpružení vpředu i vzadu je dobré a určitě nejlepší ze všech E-toních strojů. Na silnici výborné, v terénu slušné. Výhodou je možnost pětipolohového nastavení tuhosti. V kategorii rekreačních čtyřkolek patří toto odpružení k těm lepším.

Elektroinstalace, plasty, sedlo, kola:

Elektroinstalace je docela rozvětvená, ale tradičně velmi slušně rozvedená, ale občas jí kazí drobné nedotažení některých detailů, které by spravila třeba obyčejná izolační páska. Plasty jsou zcela neobvyklé a velice superextramegahypermoderní. Nám se hodně líbily. Jsou velmi pěkně zpracovány, ale určitě nejsou určeny do těžkého terénu. Sedlo je poměrně tuhé, ale velice široké a pohodlné. Ocelový zadní nosič je doplňkové příslušenství, přední není v nabídce. Kola jsou ocelová, dobře zpracovaná, obě 10″, obutá do kvalitních pneu Maxxis se silničním vzorkem, které jsou ovšem v těžkém terénu téměř nepoužitelné. Naštěstí dovozce nabízí Cross pack obsahující zadní kola s terénním vzorkem.

Motor:

Čtyřtaktní, vodou chlazená třístovka se nám zalíbila na první pohled. Velmi dobrý variátor perfektně přenáší velmi solidní výkon motoru na zadní kola. Výborné zpracování motoru je samozřejmostí, stejně jako lehké řazení a snadné studené i teplé starty.

Vychytávky:

Zajímavé řešení parkovací brzdy. Perfektní design.

Chybičky:

Stroj je opticky trošku úzký a zasloužil by si rozšiřovací podložky kol. Ty jsou ovšem u dovozce k dispozici.

Jízdní testy:

Přestože Vector 300 je stroj sportovně turistický a není určen do extrémního terénu lze s ním bez obav provádět různé vylomeniny. My jsme s ním vymetli snad všechny díry a brody co jsme potkali a stroj to bez úhony přestál. Na druhou stranu, kdo si stroj koupil pro jeho skvělý design, asi bude v terénu velmi opatrný, aby stroj nedoznal estetické úhony.

Závěrem:

Dobrý stroj, dobrá cena, dobrý design, perfektní servis, sklad dílů v ČR – co si přát více?

www.e-ton.cz

Foto: archiv

no images were found

2 Komentáře
4

Related Posts

Leave a Comment

fourteen − three =