Původní Gladiator se u nás stal první opravdu pracovní čtyřkolkou, která nevznikla ani v Japonsku, Americe nebo Kanadě a její asijský původ od firmy CFMOTO jí daroval kromě užitných vlastností také příjemnou cenu. Letos se tahle užitková čtyřkolka objevuje už ve své páté generaci, nový je motor, vstřikování, ale základní myšlenka nerozbitného tanku zůstala.
Za dobu, kdy je u nás Glad v prodeji se k lidem dostalo několik tisíc exemplářů a hned na úvod mu slávu zajistil značkový pohár Journeyman Cup, který se jel v rámci Offroad maratonů. Když se ukázalo, že mašiny mají na víc a nemusí závodit jen proti sobě, postavily se Glady proti ostatním a výsledkem je loňské první místo Martina Maláta. Ten měl pro účely maratonského závodění čtyřkolku náležitě připravenou, základní verzae je přeci jen na něco jiného, konkrétně na poctivou práci. Zatímco technika se v průběhu času různě mění, základ robustního rámu je přítomen stále. Trubky mají silné stěny, důležité nosníky jsou tvořené kusem železa a rám je to poslední, co na Journeymanu zničíte. S nezávislým zavěšením všech kol přišel už úvodní model a letos se v oblasti podvozku odehrává podruhé změna stojící za povšimnutí. Poprvé to bylo loni, kdy továrna nasadila plynokapalinové tlumiče a nyní u X6, když se objevily horní ramena z kovaného hliníku. Spodní, která jsou první na ráně, jsou vpředu i vzadu klasické ocelové a horní výkovky jednak snižují hmotnost a za další jsou pevnější.
Agregát povyrostl
Plynokapalinové tlumiče nechybí ani u letošní novinky, ale s tím rozdílem, že používají proti X5 pružiny s pregresivnějším vinutím. Péra mají nastavitelné předpětí a ladit jde i útlum, jen ne šroubkem, ale ventilkem a tlakem vzduchu. Řešení, které prožilo svojí zlatou éru u japonských endur v osmdesátých letech není pravda nejnovější, ale u pracovních čtyřkolek jde stále o velice inovativní řešení. U ostatních pětikil, zvlášť těch z dostupnějšího kraje, útlum seřiditelný není vůbec. Celkově je podvozek Gladiatora nastaven na tvrdší zacházení. V sériovém nastavení to s člověkem mírně hází, ale zase s mašinou můžete řezat o zem a doraz se neozve. Řízení nikam netahá a jde volně tam, kam chce jezdec. Největším rozdílem proti předchozím evolucím je motor. U něj je potřeba ocenit zvýšení objemu, protože ten nic nenahradí a za druhé vstřikování. Kompletní elektronika včetně řídící jednotky je od Bosche a moderní systém plnění přidal proti karburátoru sedm newtonmetrů. Díky tomu jak agregát povyrostl si mohli v továrně dovolit použití delších převodů a tím zvýšit optimální cestovní rychlost. Výhodou vstřiku je taky jisté startování a stabilní chování motoru za všech podmínek, ať jsou tropy nebo mráz. Kromě jiného je průběh výkonu vyváženější, s mohutným nástupem a pracák má mnohem větší chuť do života hned od úvodu otáček.
Menší plasty, menší škoda
Gladiator X6 by nebyl správný užitkáč, kdyby neměl náhon na všechny kola, zadek běží stále a předek se připíná elektronicky tlačítkem vlevo na řidítkách. Pár milimetrů od přepínače 4×4 je čudlík uzávěrky předního diferenciálu a když ani ta nepomůže, zachrání vás sériově montovaný naviják. Spolu s ním je v základním balení i homologované tažné zařízení se zásuvkou, nerezový tlumič výfuku a odolná litá kola. Nosič vpředu i vzadu je u pracáků dneska klasika a co je výhoda i nevýhoda v jednom jsou plasty. Nevýhoda v tom, že na pohled dělají velkého pracáka menšího než by mohl být a výhoda v tom, že jsou kapoty udělané tak, aby nepřečuhovaly a v přírodě nedrhli o strom. Stykem s matkou přírodou je pověřen přední nárazník z černých trubek a lemy na blatnících, které jsou na pár šroubech a dají se po zničení snadno vyměnit. Palubní deska tvořená digitálním infocentrem už byla přítomná na předchozí generaci a u X6 přibyla jen kontrolka pro vstřikování. Chybět nemůže ani dvanáctivoltová zásuvka a jak je u Gladiatora pravidlem, dělá se v běžné a prodloužené verzi s pohodlným prostorem pro pasažéra. V době, kdy se u nás Glad objevil byl každý zvědavý, co je to zač, jestli něco vydrží a kam tahle snaha povede. Fakt, že je na světě už pátá generace, navíc se vstřikováním od Bosche a hliníkovými rameny je asi pro spoustu lidí překvapením a rozšířenost pracáku ukazují, že spíš pozitivním.
Technické údaje
Motor 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Objem 594 ccm
Vrtání x zdvih 96 mm x 82 mm
Kompresní poměr 10:1
Výkon 28 kW(38k)/6300 ot./min.
Točivý moment 46,9 Nm/5500 ot./min
Plnění motoru EFI Bosch
Převodovka automatické – variátor
Brzdy vpředu/vzadu hydraulické, kotoučové
Rozvor 1290 mm
Délka x šířka x výška 2100x1180x1230 mm
Světlá výška N/A mm
Výška sedla 900 mm
Suchá hmotnost 330 kg
Pneumatiky vpředu/vzadu 25×8-12 / 25×10-12
Objem nádrže 19 l
Cena od 159 800 Kč
Tento a další články o čtyřkolkách, motorkách a freestyle motocrossu najdete v aktuálním čísle magazínu RIDER!
no images were found no images were found