Letošní novinka od taiwanské firmy SMC se poprvé představila na loňské výstavě Intermot v Kolíně nad Rýnem a již tehdy vzbudila velmi zajímavé ohlasy s ohledem na zaměření stroje. V době, kdy takřka bez výjimky všichni výrobci chrlí jeden pracovně-užitkový stroj za druhým, se po delší době na čtyřkolkovém trhu objevil…vždy přemýšlím, jak to nazvat a vždy mě napadne jediné…kočkopes. Pojďme se tedy podívat této šelmě pořádně na zoubek!

no images were found



Světoznámá taiwanská firma SMC – Standard Motor Corporation (mj. firma, která jako první zhomologovala čtyřkolky pro silniční provoz) se po létech s úspěšnými sportovními (např. SMC RAM 300) a sportovně-užitkovými (např. SMC Jumbo R5) čtyřkolkami nižších kubatur pustila v roce 2008 do vývoje silného 700 ccm agregátu a výsledkem byl v roce 2010 nejen dosud výkonově nepřekonaný taiwanský motor, ale hlavně velmi vyvážená, spolehlivá a fantasticky ovladatelná čtyřkolka SMC Jumbo 720R. Celosvětově velmi populární Jumbo ukázalo i v Čechách, že je strojem nejen pro pracovní zaměření, což záhy dokázalo jasným vítezstvím v nejtěžší kategorii Mistr Quad 4×4 v nejtěžším seriálu offroad závodů v ČR, známých Offroad Maratonech. Právě z tohoto velmi dobře dimenzovaného stroje vychází letošní novinka, Gladiator 720 Sport.
Představení novinky od SMC na výstavě Intermot 2012:

no images were found


Technické parametry tohoto sportovně-užitkového stroje jsou v podstatě zcela totožné s modelem Jumbo 720R, a vzhledem ke všeobecné znalosti tohoto stroje není asi třeba zbytečně technickou stránku věci znovu rozebírat (pro připomenutí – odkaz na techniku Jumba 720R). Snad jen malá poznámka k systému plnění. Gladiator 720 Sport ve verzi 2013 stále používá osvědčený systém s japonským karburátorem Mikuni, tudíž z dnešního pohledu již možná zastaralý systém. Ovšem nutno podotknout, že stroje z dílny SMC mají odjakživa velmi spolehlivé startování i díky použití silných startérů a ani mrazy hluboko pod nulou nedělají čtyřkolkám se sytičem problémy. Pro mnoho lidí je karburátor stále synonynem jednoduchosti a i já se s tímto často ztotožňuji. Dle mnoha lidí pracovní stroj nepotřebuje často zbytečná “cinkrlátka” navíc, mnozí si rádi své staré kolky různě upravují a možná i proto jsou stále karburátorové verze pracovních strojů tak populární (např. nesmrtelný Gladiator 510 MLE). Každopádně pokrok nezastavíš a i poslední mohykán v oblasti velkých motorů podlehne trendu EFI. Verze EFI bude k dispozici s nástupem roku 2014, v nabídce ovšem bude i nadále verze s karburátorem.

no images were found


V čem se Gladiator 720 Sport liší od ostatních “kočkopsů”? Designem ani moc  ne, tak jako u podobných modelů značek Dinli, Cectek či TGB, je i novinka od SMC evidentně inspirována “kočkopsovým” průkopníkem, legendárním Renegadem od BRP. Tento design se prostě americkému výrobci povedl a je logické (podobně jako v jiných auto/moto odvětvích), že se stal terčem více či méně úspěšného inspirování a napodobování.
Vzácné fotografie přímo z vývojového centra v taiwanské továrně SMC:

no images were found


SMC Gladiator 720 Sport patří z hlediska designu určitě do kategorie povedených, design zcela nepochybně splňuje požadavky sportovní 4kolky. Svým sportovním vzezřením možná na první pohled neosloví zaryté milovníky těžkých pracáků s obřími nosiči a monstrózní výbavou, ovšem po bližším seznámení a nalezení na první dojem ne zcela zřejmých pracovních doplňků možná donutí k zamyšlení, zda je k domu či chalupě nutný jen klasický “pracák”.
Pojďme se tedy blíže podívat na jízdní a užitkové vlastnosti velmi povedeného Gladiatora.
Gladiator 720 Sport je z pohledu jezdce velmi příjemný, čitelný a lehce ovladatelný stroj. Absence masivních nosičů, velkých nárazníků a velkých plastů vám dává pocit, že opravdu sedíte na subtilní sportovní 4kolce. Ovšem zdání klame, například za jezdcem je stále dost místa i pro spolujezdce, ten má dokonce k dispozici i přídavné plastové nášlapy, takže má plnohodnotné místo. Řidič z hlediska ergonomie má vše po ruce, tak jak to asi má být, čtyřkolka se velmi dobře řídí v sedě i ve stoje, velmi dobře drží stabilitu. Použitá 14” elegantní černá litá kola vylepšují už tak nevídanou světlou výšku stroje, která atakuje 30 cm. Pohodlné vyšší usazení jezdce v kombinaci s rozumnou šířkou stroje, dělá z Gladiatora velmi stabilního společníka a ani úplný začátečník nemá problém se se strojem během pár minut velmi dobře sžít.
Proč píšu hned zkraje o ovládání a nikoliv, jako se často píše v jiných testech, o tom, jak to jede, brzdí a trhá asfalt? Právě proto, že ovladatelnost, rejd a jasná čitelnost jsou dle mého názoru hlavními trumfy nového Gladiatora. To, že jede daleko za hranici 100 km/h, že má výkonu na rozdávání a v kategorii jednoválců moc konkurentů nemá, je už od dob Jumba věc všeobecně známá. Často se ale právě nezmiňují vlastnosti, které ocení člověk, kterého žádné rychlostní rekordy či výkony nezajímají.
Gladiator 720 Sport je také jednou z mála čtyřkolek, u které takřka nezaznamenáte změnu v řízení při přepnutí na 4×4. Už u Jumba jsem si při testování říkal, jakže to ti chlapci z SMC udělali, neboť většině 4kolek přepnutí do módu 4×4 značně ztíží ovládání. Tady nic. Tuto zcela jedinečnou vlastnost oceníte jak např. při sportovním řádění na trialech, tak samozřejmě při pracovním užití třeba při práci v lese. V kombinaci s mimořádným rejdem a vysokou prostupností máte k dispozici opravdu zdatného pomocníka.
Vzhledem k těmto příjemným jízdním vlastnostem je nový Gladiator vhodnou volbou i pro něžné pohlaví. Nemá posilovač, zdá se totiž, že ho vlastně ani nepotřebuje. Další plus pro zaryté “tradicionalisty”.

no images were found


V nabídce dovozce jsou, podobně jako u Gladiatora X8, v nabídce dvě verze – Standard a DeLuxe, které se liší v podstatě jen odpružením. O verzi Standard netřeba dlouze hovořit, tlumiče jsou klasické konstrukce, opět stejné jako má stroj Jumbo 720 R a charakterizoval bych je slovy “optimální”. Nenadchnou, neurazí. Pro běžného zákazníka plně dostačují, při jízdě působí měkčím dojmem, což je asi v pořádku. Zato verze DeLuxe je zcela nová záležitost. Velmi pěkné nitrogenové tlumiče s možností nastavením tuhosti a odskoku ukazují o dost jiné svezení. Na první dojem velmi tuhé (ano, u zaparkovaného stroje s nimi moc nehnete) tlumiče dostávají úplně jinou charakteristiku při rychlé cross country jízdě a čím rychleji a ostřeji jedete, tím lépe pracují, alespoň tak to cítím. Jízda po motokrosové “valše” byla jasnou ukázkou funkčnosti nitrogenů. Zahřáté při ostřejší jízdě byly velmi dobré. Ovšem ne každému asi budou vyhovovat, pro běžné užití zcela nepochybně stačí Standard verze, ale kdo si chce hrát s nastavením a zkoušet možnosti tlumičů, pro toho může být DeLuxe správná volba.
Další zajímavé informace naleznete v níže uvedeném rozhovoru.
Rychlý přehled:
Plusy:

  • líbivý moderní design s atraktivními polepy
  • silný a výkonný jednoválec 675 ccm (51 hP, 57Nm)
  • osvědčená konstrukce
  • výkonná brzdová soustava v čele s vynikající motorovou brzdou
  • vysoká průjezdnost
  • snadné ovládání i na 4×4, výborný rejd
  • velké a pohodlné sedlo
  • velká palivová nádrž (24 l)
  • praktický zadní nosič
  • možnost volby verze Standard x DeLuxe
  • 14” litá kola, homologované tažné a naviják v ceně
  • možnost dokoupení stylových blástrů a rozšiřovacích lemů

Mínusy:

  • stále ještě karburátor (někdo si toto ovšem může dát do plusů:))
  • v sérii zcela se nehodící zpětná zrcátka
  • bez rozšiřovacích lemů větší náchylnost k zašpinění jezdce
  • pouze dvě barevná provedení (černá x bílá)
  • na první dojem tuhé tlumiče verze DeLuxe

no images were found


Gladiator 720 Sport jasně ukazuje, že dobře zvolená konstrukce s ideální kapacitou motoru a skvělou brzdnou soustavou, navíc ve sportovním designu, může být tou správnou volbou. Novinka se pohybuje v cenové kategorii, která byla, a stále ještě v některých případech je, vyhrazena pro podstatně slabší stroje a má tedy velkou šanci si na trhu najít své místo. Svým designem osloví možná častěji mladší zájemce o čtyřkolku, ty staršího data narození zase pak určitě překvapí svou přátelskou charakteristikou jízdy a jednoduchostí. Výdrž evidentně naddimenzovaného rámu a další nesporné kvality ukazálo Jumbo 720 R při již zmiňovaných Offroad Maratonech. Gladiator 720 Sport je sportovnější verzí tohoto absolutního vítěze. Letos ostatně ukázal svou odolnost a výdrž na Rumunském Strike Sport Motoráji, kdy v sériové výbavě bez jakýkoliv úprav obsadil skvělé 4. místo za triem podstatně silnějších a nepoměrně dražších dvouválcových “kočkopsů”.
O tomto závodě si můžete přečíst mj. v časopisu Quad. Nejen o tom jak se Gladiator 720 Sport pere v trialových závodech si pak můžete přečíst v níže uvedeném rozhovoru, který poskytl ředitel Journeymanu, dovozce strojů SMC, redakci Quadmania.cz.
Rozhovor: SMC Gladiator 720 Sport – česká premiéra
O: Na závodech MČR v trialu se objevila letošní úplná novinka, Gladiator 720 Sport, který se brzy objeví i v našem redakčním testu. Hned po závodě, ve kterém se novinka premiérově představila, jsem se na pár otázek ohledně nového Glada zeptala Edy, ředitele Journeymanu a toho času také jezdce 😉.
O: Edo, co to, že jsi se tady v Benešově objevil ?
E: Důvodů je víc, každopádně, mám to sem doslova přes kopec, za druhé už jsem několikrát klukům z trialu přislíbil jakožto zástupce hlavního sponzora účast a hlavně jsem chtěl konečně pořádně vyzkoušet novinku v naší nabídce, prvního sportovně laděného Gladiatora. Toho zatím prověřil pouze Dan Pejzl v Rumunsku, takže tady v Benešově to byla česká premiéra.
O: Novinka je od firmy SMC, konstrukčně vychází z Jumba 720R, Jaké jsou u sportovního modelu hlavní změny? A co název Gladiator?
E: Ano, celá “sportka” je v podstatě odvozená z Jumba 720, motor, plnění, brzdová soustava, konstrukce – to vše je de facto totožné, samozřejmě  však s drobnými úpravami vzhledem ke zcela odlišnému designu a zaměření stroje. Co se podstatně změnilo, je odpružení u verze DeLuxe, dále je zde větší chladič, ventilator, regulator a spousta dalších drobných změn, které se ostatně změnily i u Jumba 720R. Hlavní změnou je samozřejmě kompletně jiný design, Gladiator 720 Sport je hlavně pro ty, kteří chtějí sice pracovní 4×4 kolku, ale v designu sportky. Gladiatorem jsme stroj nazvali z několika důvodů, ale hlavním bylo odlišit klasické Jumbo a nový model. Dalším důvodem je samozřejmě všeobecná znalost Gladiatorů a fakt, že sportovní model mezi Glady nemáme. Tak i proto.
O: Jak se ti na čtyřkolce jelo?
E: Stručně? Skvěle. Ono u mě je to těžké objektivně hodnotit, já už na klasickém Jumbu najel dost a to hlavně kvůli dobrým jízdním vlastnostem, Stroj mi velikostí, ovládáním a čitelností maximálně vyhovuje. Ani výkonově nestrádám, sedmistovka mi vyhovuje. I proto jsem si stroj vybral na trial a ukázalo se, že to volba byla správná.
O: V čem vidíš největší výhody? Ovladatelnost, rejd, tlumiče?
E: Výhody…SMC stroje mají všeobecně velmi snadnou manévrovatelnost, u tohoto nového modelu navíc nepřekáží žádné plasty, rámy,nárazníky. Koncák mi i “vytunil” pro potřeby trialu předek, kde jsme úplně dali pryč přední rám a naopak přihodili ochranu spodku, kterou jsme s drobnými úpravami použili z Jumba. Jo, ty výhody 🙂 – určitě skvělé ovládání v těžkých trialových pasážích, výborný rejd. Co mě ale opravdu překvapilo, a to jsem myslel, že už mě nic nepřekvapí 🙂, tak to byla motorová brzda. Při zařazeném “eLku” při 4×4 jsem se v některých sjezdech téměř zastavil, což pro mě byla super věc. Někomu to třeba vyhovovat nemusí, ale v některých sjezdech jsem na brzdy moc šahat nechtěl a bez nich to tak úplně nešlo, takže tohle bylo úplně ideální. Takže shrnuto – výborný rejd, snadné ovládání a motorová brzda, to jsou věci, které jsem na trialu nejvíc ocenil.
O: Jak jsi spokojen s umístěním?
E: No, stroj jel rozhodně líp než já 🙂. Ukázalo se, že kluci staví trial fakt precizně a bez zkušeností s projížděním skrz branky se to projet bez trestných bodů moc nedá, hodně bodů jsem zbytečně pobral svojí zbytečnou rychlostí a špatným odhadem. Veřím, že v Sedlčanech to bude lepší, i když výsledné 9. místo ze 16 bylo lepším, než jsem sám čekal J. Každopádně Glada si pak vyzkoušel na trialu 3 lídr kategorie do 550ccm Miloš Dvořák a potvrdil, že by se se 720tkou rychle v trialu skamarádil.
O: Ještě jedna otázka na konec – co ten červenej blázinec 🙂?
E: Takhle to nazvali i kolegové, nicméně, po návratu z Rumunska byl Gladík dost oprýskaný, hlavně černá litá kola dostala dost zabrat, tak jsem přemýšlel co s nimi. Měnit jsem je nechtěl, otlučené ale také ne. Nakonec vhledem k polepům a našim firemním barvám jsme s Koncákem vymysleli tuhle barevnou variantu. A zatím se spíš líbí, takže možná na zakázku budou nějaké barevné variant podobné této k dispozici ;).
O: Díky za rozhovor a uvidíme tedy ještě červeného Glada 720 Sport v akci?
E: Taky díky a ano, na posledním trialu v Sedlčanech plánuju zase pokácet pár branek 🙂.
Gladiator 720 Sport na MČR v trialu:

no images were found


Foto: archiv, SMC, Dan Pejzl, Honza Altner, Matěj Oliva, Eda Šlampa, Ollie Roučková
Text: red.

1 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

3 × one =