Richard Hammond v jedné epizodě série The Grand Tour nadšeně řve za volantem své silné káry „mooore pooower!“. Přesně na to jsem si vzpomněl, když jsem poprvé sedl za řidítka čtyřkolky SMC 850 Sport. Protože o výkonu je nové SMC především…
Skvěle se řídí. Dobře brzdí. Má úžasný zvuk. A výkon… ten je jedním slovem strhující! To je alfa i omega téhle novinky. Jistě, dají se koupit i silnější čtyřkolky, ale rozhodně ne za tuhle cenu. A už vůbec ne hravější. Na test jsem přijel na CanAm Renegade 570, přímému srovnání se zřejmě postupně nevyhnu.
Klasické sportovní čtyřkolky dnes v podstatě vymřely. Kdo chce sportku, musí sáhnout po sportovnějších 4×4 (což jsou vlastně pracáky ve sportovním kabátě a s drobnými úpravami). Tedy buď po Canam Renegade, u které sice výkon a kvalita odpovídá značce, ruku v ruce s tím jde však i cena. Nebo TGB Target 600, kde však výkon chybí a kvalita bohužel také odpovídá značce. Nyní se otevřela třetí možnost – SMC 850 Sport…
Jedná se o klasickou 4×4 s variátorem, uzávěrkou předního diferenciálu a se všemi vlastnostmi užitkové čtyřkolky. Najdete zde naviják, pomalou pracovní redukci, tažné zařízení a je možné si přikoupit i ocelové nosiče. Umí tedy skvěle posloužit i jako pracovní stroj. Na druhou stranu nastavení geometrie, posez řidiče a celkový charakter jsou ale mnohem sportovnější povahy.
Usednutí za “volant” je dost podobné jako na starším a slabším bráchovi SMC 720 Sport. Ostatně i na něj jsem pěl jen samou chválu. U nové “850” je ale pár věcí jinak. Zásadně jinak. V první řadě motor, ale o tom později. Neméně důležité je totiž i řízení. To je nově vybavené elektrickým posilovačem a funguje tak, že o něm ani nevíte, zkrátka perfektně. Nenajdete zde sice žádné možnosti nastavení intenzity, ale výrobce dobře věděl, co dělá. Nečekejte žádné vůle v řízení, citlivost je vynikající, posilovací síla i tlumení rázů je doslova příkladné. Žádné tahání za řidítka při průjezdu vyjetými kolejemi nebo při projetí výmolu… nic takového se nekoná. Zároveň řízení dává dobrou zpětnou vazbu řidiči, který má díky tomu stroj snadno pod kontrolou. Tak by to mělo být u každé čtyřkolky…
Nová jsou i kola. Testovaná čtyřkolka byla vybavena 12″ hliníkovými disky se šestiplátnovými pneumatikami Duro Frontier. Jedná se o populární, spíše univerzálnější vzorek, který je vhodný na běžné polní cesty. V terénu dobře drží zvolenou stopu, ale díky hustšímu vzorku, a tedy větší styčné ploše, je dobře použitelný i na silnici. Frontiery jsou zároveň oblíbené i díky své dlouhé životnosti.
Posez na tomto stroji je příjemný a pohodlný, a tak mě ani po 50 kilometrech najetých víceméně po polních cestách nebolela záda ani ruce. Možná i díky o něco vyšším řidítkům. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na zcela intuitivním místě. Za zmínku rozhodně stojí brzdy, které nejenže dokážou čtyřkolku spolehlivě zastavit v jakékoliv situaci, ale jejich dávkování je čitelné a přesné. Levá páčka ovládá pouze zadní kola, pravá přední a nožní brzda všechna čtyři kola dohromady.
Pak nastartujete a slyšíte, jak motor křičí “Moooore Pooower!”. Po otočení startéru se ozve krásný bublavý zvuk velkého dvouválce a Renegade s 570 kubíky se přikrčí v rohu. Objem zkrátka ničím nenahradíte. Motor bleskově reaguje na sebemenší stlačení plynové páčky a hned je jasné, že motoráři z Taiwanu odvedli velmi dobrou práci. Rozjezd je naprosto plynulý bez zbytečného cukání. Na tom má nemalou zásluhu dokonalá technika od japonského výrobce Fuji, ktery je v českych zemích spíše znám jako vyrobce motoru Subaru. Zátah od nejnižších otáček je opravdu působivý a razantní zrychlení je znát až do rychlosti nad 100km/hod. Srovnávat tento stroj s Renegadem 570 by v tomto ohledu bylo vlastně nefér, protože má o 300 kubíků navrch. SMC jede zkrátka lépe a zaslouží srovnání spíše s verzí Renegade 850. Na něj si však připravte o nemalých 150 tisíc více…
O něco menší chválu si zaslouží podvozek. Tlumiče nejsou špatné, ale výkon motoru by zasloužil tlumiče o kategorii lepší. Na běžnou jízdu polní cestou, kdy nebudete využívat plný výkon, jsou dostatečné. Když ale přidáte nebo bude terén rozbitější, relativně brzy se unaví a jejich funkčnost se adekvátně sníží. V nabídce však Journeyman bude mít také tlumiče od kanadského výrobce ELKA, které pak stroj posunou do jiné dimenze.
Co určitě uživatele nepotěší, je absence i sebemenších úložných prostor. Jste tak odkázaní na zadní box. Tím pádem je ale nutné přikoupit nosič, který se podle mě na tento stroj moc nehodí.
Shrnuto a podtrženo, SMC 850 Sport není čtyřkolka pro každého, ale mě doslova nadchla. Je to vynikající čtyřkolka s mohutným výkonem a krásným zvukem, která dělá přesně to, co od ní řidič očekává. Pokud tedy hledáte výkonou sportovní čtyřkolku s pohonem 4×4 a CanAm Renegade 1000 je příliš drahý, TGB Target 600 příliš slabý, pak je SMC správnou volbou!
no images were found
Technické údaje:
- Rozměry (DxŠxV): 2090x1230x1260 mm
- Rozvor: 1287 mm
- Hmotnost: 316 kg
- Výška sedla: 910 mm
- Motor: 4-taktní, 4-ventilový dvouválec, SOHC
- Objem motoru: 818 ccm
- Výkon (offroad): 77 HP
- Kroutící moment (offroad): 84 Nm
- Vstřikování: EFi Delphi
Za zapůjčení děkujeme firmě Journeyman – www.journeyman.cz