24hours OffROAD Maraton Dobřany: kompletní report

od quado
0 komentář

20160623002313_20160618_2292
Devatenáctý ročník nejtěžšího závodu terénních aut ve střední Evropě 24hours OffROAD Maraton se jel uplynulý víkend na Šlovickém vrchu poblíž Dobřan. Přinesl krásné souboje i nečekané zvraty. Absolutní vítězem se s rekordními 124 koly stal RP Interier se speciálem do 1000 ccm s Rostislavem Plným za volantem. Týmu k vítězství pomohl i dakarský matador Dušan Randýsek. RP interier porazil výtečně jedoucí buginu Quadservis Špak – Papá buggy tým, která po většinu závodu vedla. Ale kvůli prasklému ramenu v závěru ztratila pět kol. Další dravý souboj probíhal mezi Valtr offroad teamem a Wings teamem na třetím a čtvrtém místě absolutně. Necelou hodinu před koncem praskla žlutému jeepu přední náprava a WINGS s Broučkem dojel o jedno kolo třetí a úplně poprvé v Dobřanech jako vítězové speciálů nad dva litry! Bratři Valtrové, synové dakarského harcovníka Jaroslava Valtra, neskrývali obrovské zklamání, stejně jako všichni fanoušci žlutých barev. Vítězem kategorie do 2000 ccm se stal KB System offroad team, nejlepším Amatérem byl Kamionservis. Závodu aut předcházely dvouhodinovky motorek a čtyřkolek. Jednostopé stroje dovedl do cíle Lubomír Vojkůvka z Vype racing teamu, čtyřkolky Martin Miřejovský z Teamu Max 2.
 

 
20160623002313_20160618_2159Nově upravenou trať, která měřila necelých sedm kilometrů, okusily nejdříve motorky. Po vydatném pátečním dešti se v sobotu ráno pustily do soubojů na vlhkém povrchu. Ten sice neprášil, ale zejména v lese pod stromy zpočátku klouzal. Přes 180 motorkářů zdolávalo techničtější i rychlejší úseky a skákalo na lavicích. Dvouhodinovka patří k nejkratším kláním OffROAD Maratonu, a tak vytrvalejší jezdci zvyklí spíše na tři a více hodin příliš nelenili a volili strategii start-cíl. První dvě místa absolutně patřila favoritům. Jako přes kopírák je obsadili loňští vítězové, první Lubomír Vojkůvka z VYPE racing teamu a druhý Radek Bezděk z Husaberg racing teamu. Vojkůvka již prvním kolem suverénně profičel jako první a ostatním nedal šanci. Na stupni nejlepších je doplnil Jan Vašta z JBR Pacejov. Všichni najeli šťastných 13 kol. Mistrovské E2 obsadily prvních osm míst absolutního pořadí. Jejich nadvládu rozbil zlatý mistrovský veterán Bohumil Michálek z Enduro teamu Velká, následovaný vítězem mistrovských E1 Broňkem Jančou. Nejlepším pohárovým jezdcem byl Erik Mikulášek z LORAS racing teamu na 12. místě absolutně, první mezi E2. Pohárové zlato v E1 slavil Jan Natov z AMK Stříbro, ve veteránech Miloš Lelek z ENC racing.cz. Půl hodiny spolu s dospělými jezdci závodili i starší junioři. Nejrychlejším byl Kimi Skřivan z Kdyně.
Čtyřkolky se pod Šlovický kopec hrnuli po deváté hodině. Před osmdesát strojů se těšilo na téměř letní offroad. První řadu obsadili mistři se sportovními čtyřkolkami, mezi kterými nechyběli lídři Martin Miřejovský z Teamu Max 2 a Juraj Varga z Varga Motorsports teamu. Právě oni si s brodem i celou tratí poradili nejlépe a cílovou pásku prorazili jako první. Stejně jako nejlepší motorkáři si zapsali 13 kol. Varga na Miřejovského ztratil 49 vteřin. O další tři minuty byl pomalejší Zdeněk Tůma z THF racing, bronzový mezi mistrovskými sportkami a čtvrtý absolutně. Tůma nedávno přijel z africké Merzouga Rally, kde skončil třetí a pod taktovkou dakarského harcovníka Josefa Macháčka a Barth Racing se připravuje na Rallye Dakar 2017. Celkově třetí v Dobřanech skončil Michal Vágner z mistrů nad 500 ccm, který již tradičně na druhém místě gratuloval Danu Matějkovi z LTCar racing. Celkovému pořadí dominovaly sportovní stroje. Další „traktor“ po Vágnerovi a Matějkovi se umístil až na 15. pozici zásluhou Jakuba Šímy z Andy Motors CZ. 20160623002313_20160618_2158Skvěle zajel Vladimír Novotný z Barth Racing, vítěz mistrovských veteránů. Nejlepší pohárová čtyřkolka byla celkově osmá a patřila Václavu Polankovi z AMK Čímice. Najel jen o jedno kolo méně než nejrychlejší mistři. Nejsilnější pohárový stroj dovedl do cíle Radomír Beneš z Beneš instalo Racing. Nejrychlejším starším juniorem byl opět Filip Koutecký z Vype racing teamu.
 
Před polednem vyvrcholila nervozita v depu aut. Na souboj s technikou a silami na nejtěžším závodu sezony 24hours OffROAD Maraton Dobřany se chystalo osmnáct vozů. Všechny přijely s cílem dojet pod cílovou vlajku, ideálně vyhrát v kategorii a když by se povedlo absolutní místo – to už by byla třešinka na dortu. Přesto většina týmů tipovala, že své sedmé dobřanské zlato získá loňský celkový vítěz KB System offroad team se  speciálem nad dva litry. Ten ale nakonec nedorazil a zastoupení měl jen ve slabší kategorii. Cesta k absolutnímu prvenství tak byla otevřená.
S dunícím Mercedesem a číslem 200 dorazil David Polišenský, který nakonec uzavřel tabulku celkového pořadí. Skončil po 17 kolech. S 28 koly si první 24hodinovku zapsal Forza offroad team, bývalí trialisté, kteří do sezony OffROAD Maratonu naskočili loni. V depu hodně opravovali, přitom neztratili dobrou náladu a naplno nasávali atmosféru jedinečného závodu v roce. Jako všichni ostatní se snažili opravovat tak, aby pořád jezdili, nebo alespoň projeli posledním kolem. Podle představ se nedařilo ani Manyjak Offroad teamu 2, kterého časomíra zaznamenala 35krát a přiřadila sedmé v kategorii.
20160623002313_20160618_2329
Silného ducha a výdrž při opravách panoval ve Wogo teamu s č. 253 a Mirkem Goubejem v čele. Závodník na českých tratích i zahraničních dálkových rallye opět sedl za volat svého WFR 300 Audi s nejvyššími cíli. Ale osud tomu chtěl jinak. Jeho tým strávil opravami polovinu závodu. „Nacvičovali jsme zborku a rozborku převodovky, pak se ustřihnul čep na panhardce na přední nápravě. Dvanáct hodin jsme si mákli, abychom ve zbytku mohli popojíždět. Myslel jsem si, že už jsme si vybrali to štěstí v uvozovkách, ale ještě ne, musíme vydržet a auto doladit,“ okomentoval smolný závod Goubej a dodal: „Podobně jsme skončili v první sezoně, když jsme jeli s velkým autem. Tehdy jsme to zabalili. Proto jsem tetokrát řekl: Ne, opravíme to a vrátíme se.“ Odměnou za snahu bylo 37 kol.20160623002313_20160618_2313
Mezi pěticí speciálů nad dva litry, které netradičně uzavřely výsledkovou listinu dobřanského klání, patřil švýcarský tým Kubi team Geneve 2. Michael Kubiček, syn prvního Čecha na Dakaru Miroslava Kubička, přijel s početným mladým týmem, který se netajil tím, že touží po výhře.  Miroslav Kubiček nestartoval a celý vývoj sledoval z depa. Už v sedmém kole poznamenal: „Ještě že mají silné rámy.“ Ranger Rover totiž na jednom ze sjezdů vylítl do vzduchu a dopadl přímo na střechu. Nikomu se nic nestalo. Ale opravy zdržely tým v depu a zřejmě také poškodili tlumiče, které v neděli dopoledne odešly úplně. Právě kvůli nim Kubi skončil pátý mezi speciály nad dva litry, ale s dobrým pocitem ze závodu. A slíbil, že příští rok opět přijede.
Lídr Amatérů Lego team Kdyně byl také naladěný na skvělý výsledek. Ale nedařilo se mu podle představ. Největší časovou prodlevu mu způsobily utržené pružiny již v pátém kole. Později řešil tlumič a převodovku. Přesto najel slušných 64 kol. Jenže na druhý stájový vůz Wogo teamu s číslem 252 to nestačilo. Skončil třetí se ztrátou tří kol na stříbro. Zlato mezi Amatéry získal Kamionservis, jehož členům se dle jejich týmových barev přezdívá „mandarinky“. Tomáš Hodr i zbytek týmu posílený o závodníky Intercontinental Rallye Jakuba Rückla a Jakuba Krofiana si závod užil, měnil jen jednu gumu a dvakrát ťukanec s jiným soupeřem. V cíli nejtěžšího závodu ocenil i novou trať, která se mu ze všech ročníků líbila nejvíce.
20160623002313_20160618_2463Speciály do dvou litrů často zasahují do absolutních předních příček tabulky, v Dobřanech tomu ale bylo jinak. Největší radost měl nakonec KB System offroad team 1 se Suzuki Jimny, který zvládl 71 kol. „Dvakrát jsme řešili chladič, utržený silent blok na motoru, přední a zadní diferát a dvě poloosy. Ale jsme šťastně v cíli!“ usmíval se Přemysl Rejdík na konci závodu. Stříbrný OM racing, vítěz předchozích dvou závodů OffROAD Maratonu, ztratil na vítěze šest kol. „Několikrát jsme řešili spojku, jeli jsme bez ní třičtvrtě závodu. Dále utrženou nápravu a elektriku. Ta nás trápila, ale nepřišli jsme na to proč,“ okomentoval Martin Vaňouček. Bronzovou příčku obsadil letošní nováček OffROAD Maratonu Kovovýroba SPL Offroad team s Buggy 200, který skončil předčasně v depu. Celkových 59 kol je ale na první ročník 24hodinovky slibným výsledkem.
Největší emoce vládly na nejvyšších příčkách. Diváci i všichni v depu sledovali dva parádní souboje, Valtr offroad teamu s Wings teamem mezi speciály nad dva litry a Quadservisu Špak – Papá Buggy týmu s RP Interierem mezi speciály do litru. Již v minulých ročnících se stávalo, že o konečném pořadí 24hodinového závodu rozhodly poslední kilometry, ne-li metry. Stejně tomu bylo letos.
20160623002313_20160618_3928Valtr offroad team nastoupil do dobřanské 24hodinovky s tradičním jeepem a s již tradičními řidiči – Jaroslavem Valtrem ml. a jeho bratrem Michalem. Synové dakarského závodníka Jaroslava Valtra, který jízdu sleduje z depa, jezdí druhým rokem a závod od závodu získávají zkušenosti a zrychlují. Do Dobřan sice dorazili s pokorou: „hlavně dojet“. Ale celý závod jeli parádně a když ještě hodinu před koncem vedli v kategorii, v týmu i mezi fanoušky vládla spokojenost a naděje na zlato byla téměř hmatatelná. Jenže necelých 40 minut před startem přišla osudná chvíle – zlomená přední náprava. Tým napnul všechny síly, ale auto již nestihl dát do provozu schopného stavu. Za volantem jeepu seděl Michal Valtr, který stejně jako bratr neskrýval obrovské zklamání. O to větší radost měl Jan Režný v modrém Broučkovi WINGS, který jel svižnou udržovací jízdu a když Valtr skončil, jen udržel rychlé tempo a o kolo žlutý tým porazil. Závodník, který se tradičně moc neusmívá, v cíli přímo zářil. Stejně jako zbytek týmu, protože WINGS team získal po 11 letech závodění své první zlato z 24hodinovky! Nasčítal 104 kol, Valtři 103. A v celkovém pořadí se umístili na třetím a čtvrtém místě. Na bedně v kategorii je doplnilo OffROAD centrum Jase, které se v Dobřanech poprvé měřilo přímo s velkými auty a zvládlo parádních 94 kol. Skvěle také jela Bída s nouzí na čtvrtém místě se 78 koly.
Vřelo to i mezi speciály do litru. RP Interier tradičně přijel s Rostislavem Plným za volantem, který na letošním Dakaru brázdil americké tratě s Dušanem Randýskem. Ten do Dobřan přijel také, aby týmu trochu vypomohl v noci a „vzdal hold mechanikům, kteří stroj připravovali“. 24hodinovka je navíc pro letitého závodníka velkou srdeční záležitostí, zvláště když na trati sledoval Suzuki Jimny OM Racingu, se kterou dříve závodil Randýskův táta. Navzdory kvalitním přípravám RP interier řešil „parádní průšvih“ už po třech hodinách závodu: „Týmový kolega nabral místo benzinu naftu a tu jsme si nalili do stroje. Museli jsme proto všechno vypustit, vyčistit, dolét benzin a znovu se vydat na trať. Stahoval jsem pak, co to šlo,“ v rychlosti popsal Plný. Do brzského nedělního rána tým měnil dvě poloosy a držel se na druhém místě za Quadservisem Špak – Papá Buggy týmem. Pak tři hodiny odřídil Dušan Randýsek, které byly bez problémů. V pět hodin ráno přišel defekt a poté do Polarisu sedl opět Rostislav Plný s cílem dojet do konce. „V té chvíli jsme ztráceli na Padevěta asi 18 minut. Měl jsem vypočítáno, že když budu stahovat zhruba dvě minuty na kolo, mělo by to vyjít na vítězství,“ vypověděl zkušený závodník.
Tak jako fandili žlutí příznivci Valtrům, tak drželi pěsti nadšenci zelené barvy bugině. Quadservis Špak – Papá Buggy týmu posíl i Tomáš a Anja Luňákovi z Autocentra Luňák. A závod se vyvíjel parádně. Drtivou část absolutně vedl. „Ve druhém či třetím kole jsme po střetu s dalším autem museli rovnat zadní nárazník, abychom neprodřeli kolo. Pak jsme ohli spojovačku, která někdy o půlnoci praskla. Dvě hodiny před koncem závodu nám prasklo rameno na pravé straně, které jsme svařili u Valtrů,“ vyjmenoval Dušan Padevět. Prvenství si držel ještě hodinu a půl před koncem závodu. „Pak nám ale prasklo rameno na druhé straně. V té chvíli už Valtři měli svoje starosti, tak jsme jen počkali na projetí cílem,“ shrnul trochu smutný Dušan Padevět, který ale jedním dechem dodal, že vzhledem k výsledku přijdou příští rok vyhrát.20160623002313_20160618_2614
Absolutní vítězem 19. ročníku 24hours OffROAD Maraton Dobřany se stal RP Interier, který najel rekordních 124 kol, čili 825 kilometrů. S odstupem pěti kol skončil absolutně druhý Quadservis Špak – Papá Buggy. Oba obsadili nejvyšší příčky v kategorii Speciál do 1000 ccm. Bronz si odnesl Polaris team s Martinem Müllerem seniorem a juniorem za volantem. Otec se synem bojovali ze všech sil, ale dvě hodiny před koncem jim stroj vystavil definitivní stopku. Museli předčasně odstoupit a nedočkali se zaslouženého projetí pod šachovnicovou vlajkou.
 
Seriál OffROAD Maraton se dostal do své poloviny a čeká ho letní přestávka. Další závod se jede 27.-28. srpna v Milovicích.

0 komentář
0

Related Posts

Leave a Comment

five × two =