Když máte fantazii, je ten život hned o něco veselejší. Vymyslíte si třeba skejt s pásama a je o zábavu postaráno… No, a když si ho nevymyslíte, tak si ho můžete třeba koupit a zábava to bude úplně stejná. Tedy pokud se na tom nepřerazíte.
Postavit pásáka s ovládáním za pomoci skejtového prkna je kanadský nápad, i přesto že tohle vozítko má na výrobním štítku Made in China. Podle původního projektu se totiž vyrábí tam, kde jsou náklady nejpřijatelnější, i tak nejde o žádnou levnou srandu – základní cenovka zní 4500 eur…
Sice se říká, že v jednoduchosti je krása, ale ve složitosti přeci taky, ne? Tohle žádná velká jednoduchost není, a když se kouknete na podvozek, srdce technického nadšence zaplesá nad tím, kolik hejblátek, koleček, pružin a dalšího materiálu tam je. A hned dvakrát! Samotný koncept se příliš neliší od dalších pásových vozidel a vlastně celého principu všech pásáků – oba gumové pásy mají samostatný pohon a přibrzďováním jedné nebo druhé strany zatáčíte. V tomhle případě ženou oba pásy variátory a ty zase benzinová dvoustovka o výkonu 14 koní. Jeden nebo druhý variátor u DTV Shreddera přibrzdíte naklápěním „skejtu“ – stejně jako na skateboardu – kam se naklopíte, tam to zatočí. Kdo má zkušenosti z prkna, bude tu jako doma, my ostatní trpíme a hledáme balanc.
Že je konstrukce vozítka promyšlená do detailu, ukazuje geniální využití prostoru – dlouhé to je metr, široké 66 cm a při složených řídítkách je výška do 60 cm. To znamená, že si svoji hračku snadno převezete v kufru kombíku například. Jen na nakládání budou potřeba dva – váží to metrák a to se v jednom blbě bere. Když už jsme byli u toho geniálního využití prostoru, tak dalším příkladem je uložení nádrže na benzin – ta je v krku pod řídítky (víčko je nahoře) a vejde se do ní XXX litrů paliva. Samotný krk je nastavitelný do libovolného úhlu, aby vyhovoval nejen vaší výšce, ale i jízdnímu stylu, který na Shredderovi vyznáváte. Promyšlená konstrukce ukrývá všechno v kompaktním bloku mezi pásy, takže ani motor, ani variátory a ani nic z jejich ovládání nevidíte, jen ze zadní části vystupuje výfuk.
Nic pro lenochy
Samo ovládání není žádná velká věda – zatáčení prknem (řídítka jsou na pevno), plyn páčkou jako na kolce, startování buď tlačítkem na řídítkách, nebo provázkem jako motorovku, chcípání klasickou trhačkou. A pak už jenom zábava, sranda a bolavé tělo – protože tohle není pro padavky a na rozdíl od čtyřkolky se na tomhle pořádně nadřete…
Tedy nadřete se na tom v případě, že nic nevíte o tom, jak se jezdí na skejtu nebo snowboardu a nemáte pro tyhle účely už přizpůsobené nohy. Na zkušenosti z motorky nebo čtyřkolky můžete zapomenout – na Shredderovi stojíte bokem, ruce na řídítkách a pracujete tělem, nohama a hodně s vlastní váhou. I když 14 koní nevypadá jako kdovíjaká výzva, tak tím, že jste s vozítkem spojeni jenom chodidly a rukama, přičemž směr udáváte nezvykle nohama a ne rukama, tak je na začátek koní víc než dost a chvíli vám bude trvat, než si dáte plnej. Potom se totiž můžete dostat až na výrobcem udávaných 40 km/h a to je v tomhle postoji už sakra nářez! Chce to trénovat a trénovat, málokdo si na tom zařádí hned napoprvé. Když zvládnete základní ježdění a zastavování, přicházejí na řadu kopečky, kde je třeba zas jinak vyvažovat, a pak už třeba smyky, skoky, jízda po jednom pásu nebo „po zadních“ a kdovíco ještě. V Německu už s tím třeba jezdí i závody a dám ruku do ohně za to, že za nějaký čas uvidíme pásáky skákat freestyle…
Ale nejenom srandu má DTV Shredder v popisu práce. Je to k nevíře, ale nad výfukem tu je klasický jekl pro ukotvení tažného zařízení, takže při troše snahy můžete za sebou tahat třeba vozík (udává se tažná síla 150-250 kg). Při absenci redukce to bude chtít asi celkem dost citlivý pravý palec a rozhodně pásáka nepřetěžovat – konstrukce podvozku je plná poměrně jemné mechaniky, která už tak dostává dost zabrat provozem v prachu a blátě a na první pohled není stavěná na tahání kdovíčeho kdovíodkud… Pečlivá údržba tak bude Shredderovi vlastní stejně jako tomu je u velkých pásáků – ložisek tu je víc, umíte počítat, pojezdová kola jsou z plastu, hnací zadní kolo zase pohání tenký řetízek, kotoučové brzdy jsou miniaturní. Takže pohraní si v terénu přijde na řadu hraní si s umýváním a údržbou…
Předchozí článek