Variátor je zapomenut, žere koně a není s ním taková zábava!
S příchodem Yamahy YXZ1000R se znovu přetřásá otázka, jestli je opravdu variátor to nejlepší řešení pro sportovní buginy. Sice asi není, ale jenom jeden ze sta Američanů umí řadit a jezdit s manuální převodovkou a to je problém. Šlapat na plyn a brzdu jako v autě tam naproti tomu zvládne každý po dovršení šestnácti let… Největší trh UTV/ATV prostě stanovuje pravidla.
Yamaha na své novince ovšem použila manuální sekvenční převodovku. Zní to bůhvíjak vznešeně, ovšem je to prostě jenom upravená převodovka z motorky. Tam se zjednodušeně řečeno řadí taky sekvenčně – kvalty jdou po sobě, jeden klik = jeden kvalt. V autě můžete třeba přeřadit z trojky na pětku, tady tak jako tak musíte vždycky jít přes čtyřku.
Spojku má YXZ1000R hydraulicky ovládanou a je opět motocyklová – 21lamelová. Ta na rozdíl od variátoru, který sám o sobě přebírá i funkci převodovky, pracuje s minimálním třením a tepelným namáháním (tření proběhne jenom v okamžiku přeřazení), takže pracuje mnohem efektivněji. Celý převodový mechanismus pak dává i výrazně lepší zpětnou skladbu řidiči a navíc i možnost snadno přerušit tok newtonmetrů na kola vymáčknutím spojky. Nebo naopak si spojkou pomoci k vyšším otáčkám motoru a následnému vypuštění vyššího výkonu k protočení kol, třeba při potřebě zatočení.
Celá převodovka je posazená přímo mezi sedačkami v těžišti buginy, což kromě vyvážení s sebou přináší i výhodu přímého řazení bez dlouhých táhel.
Yamaha k pětikvaltu přidává na vstupní i výstupní hřídele převodovky tlumiče rázů pro co nejhladší chod motoru a co nejjemnější řazení rychlostí. Pohon je tu samozřejmě 4×4.
Předchozí článek