Na trhu je halda příslušenství, vozíků, nosičů, navijáků a bůhvíčeho. Většinou jde o věci pěkné, užitečné a šikovné, ale ruku na srdce, když chcete s něčím takovým vydělávat a denně to používat při práci, tak se výběr hodně ale opravdu hodně zužuje…
Jestli se dá o něčem říct, že to vydrží víc než vaše čtyřkolka, tak je to Kranman. Švédská technika pro tu nejtěžší práci v lese nebo na farmě, kterou z poctivé švédské oceli kovají poctiví švédští řemeslníci, pro které je pověst cennější, než vydělané koruny (švédské). Je to taky jedna z mála firem na světě, která hrdě prohlašuje, že na žádnou součástku jejich výrobků nesáhla čínská ruka…
Ráj čtyřkolek z Humpolce Kranmana zastupuje v ČR a v nabídce má kompletní sortiment pro čtyřkolky a UTV.
Je to vlastně taková velká stavebnice. Základem je podvozek valníku s bytelným rámem. Ten se může osadit několika verzemi jeřábků pro nakládání klád na vozík, od ručního navijáku, přes elektrický až po plně hydraulickou ruku, kterou vidíte na fotkách. I ruku si může zákazník vybrat ve víc provedeních podle nosnosti atd. K hydraulice pak existuje několik pohonných agregátů s hydrogenerátorem. Jde o malý benzinový motor, který pohání čerpadlo a to zas hydraulickým rozvodem dává přes hadice sílu technice. Hydraulický pohon kol může mít i přívěs a může mít i sklopnou korbu. Protože, jak jste se dočetli, jde o v podstatě o stavebnici, tak korba se dá snadno odmontovat a odložit, když už není potřeba a vozík třeba osadit klanicemi pro odvoz kulatiny z lesa. Taky se dá vozík prodloužit nástavcem a vejde se vám pak na něj delší dříví. Je toho prostě kopec, co se dá z katalogu vybrat a můžete si soupravu postavit prakticky na míru svým individuálním požadavkům.
Ani my jsme Kranmana nešetřili. Připojili jsme se k profíkům, co zrovna těžili s Bělorusem les a vydyndali si na nich povolení odvézt jim z lesa taky pár klád… I když to nebylo v lese skoro vůbec znát, tak jsme na soupravu naložili asi dvě tuny dřeva (a měli jsme pak co dělat, vytáhnout to do kopce…). Manipulace s rukou, to je jako první milování, víte, co máte s čím dělat, ale stejně si to musíte chvíli osahávat, aby vám to pěkně šlo. Tak jsme si to jeden po druhém osahávali celý den, až jsme si na to zvykli. Základní ovládání má totiž sedm páček hydrauliky a tak se to neznalci občas plete. Pro náročnější ovšem firma dodává jenom dvoupákový ovladač a pro fajnšmekry dokonce multifunkční joystick. Naše sestava měla mimo ruky i podpěrné nohy proti převrácení i hydraulicky poháněný naviják s dálkovým ovládáním na přitahování klád k dosahu ramene ruky. Prostě na co si vzpomenete, abyste v lese pohodlně naložili všechno, co pokácíte.
Nebudu vám tu malovat, že s tímhle vytěžíte prales. Nevytěžíte, stačí si porovnat naší techniku s tou, co měli vedle nás těžaři a máte jasno. Věci od Kranmana ale s výhodou využijete ve chvíli, kdy v lese třeba děláte probírku a nechcete si k tomu rovnou kácet širokou cestu pro velkou soupravu s traktorem nebo pro harvestor. Snadno se taky se čtyřkolkou dostanete někam do polomu a můžete taky vyrazit tam, kam se prostě nevyplatí honit velkou soupravu – na křoviny, porosty podél potoků a vůbec v nepřístupném terénu, nebo taky tam, kam nic většího prostě poslat nemůžete, jako třeba do parku nebo do sadů apod. Ani v nejtěžším terénu byste neměli mít problémy, protože, když zvolíte přívěs s hydropohonem, tak má vaše souprava pohon 8×8, a pokud to tragicky nepřeložíte, tak se vydrápete prostě všude.
Za kvalitní profesionální techniku se platí, tohle fakt není čína. „Argument, že stroje jsou drahé, neobstojí, protože přece chopper, enduro nebo dobrá silniční motorka stojí také okolo 300 – 400 tisíc a neumí dělat vůbec nic, jenom jezdit z bodu A do bodu B. A co jich mezi námi jezdí!“ říká Pavel Musil z Ráje. Kranman se určitě vyplatí, zkušenosti ukazují, že obvykle čtyřkolku, se kterou spolupracuje, přežije a rozhodně si na sebe vydělá… Navíc je možné i na tyhle soupravy získat dotaci z různých operačních programů. Soupravy mají dokonce i silniční homologaci, což se českému importu podařilo jako zatím jedinému v Evropě!
Předchozí článek