V minulém článku jsem psal o jedné z nejhorších čínských čtyřkolek, tak abych nebyl obviněn z jednostrannosti, nyní píši článek o patrně nejlepší čtyřkolce z tohoto regionu. JourneyMan Gladiator RX 530, potomek stroje RX510 je v Česku docela známý a tak se mu dnes podíváme pořádně na zoubek.
Gladiator RX 530 je výrobkem továrny CFMOTO a jeho jednotlivé varianty dosahují slušných prodejních výsledků téměř po celém světě. Verze určená pro český trh je připravena s ohledem na česká specifika a poněkud se liší od „cizozemských“ strojů. Samotná výrobní továrna má asi dvacetiletou historii a patří k největším výrobcům ATV a motocyklových motorů, které dodává do celého světa. Disponuje nejmodernějším (a nejnovějším) výrobním závodem specializovaným na ATV čtyřkolky v regionu. Jejím úplně prvním strojem na evropském trhu byl Gladiator RX510, ze kterého byl následně odvozen nynější model RX530. Přestože byl RX510 prvotinou firmy, byl již od samého začátku nadprůměrně kvalitní a spolehlivý. Díky solidní péči a firemnímu vývoji byl tento stroj dále vylepšován a laděn a dosáhl velmi dobrých výsledků odolnosti a spolehlivosti. Tuto odolnost a spolehlivost demonstruje český dovozce účastí v českých i světových Offroad závodech a Rallye. Za zmínku stojí čtvrté místo v UAE Desert Challenge 2007, či šestinásobné vítěztví v nejextrémnějším českém seriálu Offroadmaratonů. Výrobce trochu neskromně tvrdí, že chce dělat nejlepší čtyřkolky na světě. A zdá se, že se k tomuto vysněnému cíli mílovými kroky přibližuje…
JourneyMan Gladiator RX530 je kvalitně zpracovaná užitková mašina určená pro sportovně-rekreační jízdu a náročnou práci. V extrémním terénu je jako doma a svému uživateli poskytuje značnou jistotu, že se z každé expedice vrátí v pořádku a po svých (čtyřech kolech).
Podvozek:
Ať si říká, kdo chce, co chce, tenhle podvozek není Yamahou „říznutej“, ale je to téměř do detailů Yamaha Grizzly 660. Výrobce se zjevně nechal pořádně inspirovat touto značkou. Obrovskou výhodou tohoto podvozku je jeho mohutné dimenzování. Při stejné kvalitě ocele použil trubky s výrazně silnější stěnou a tak je Gladiator připraven snášet větší a dlouhodobější zátěž, než jeho konkurenti. V tom tkví asi tajemství tovární doživotní záruky na rám.**
Jinak je podvozek tradiční konstrukce. Prostorový, tuhý rám z trubek kruhového průřezu. Svary jsou vzhledné a kvalitní. Všechna kola jsou uložena na dvojitých A ramenech, takže jsou zcela nezávisle zavěšena. Náhon kol je mohutnými kardany. Lak je vypalovací, kvalitně nanesený, bez chyb. Krátká i prodloužená verze je technicky shodná, pouze prodloužená verze má navíc několik výztuh rámu pro naprostou „posichrovanost“ konstrukce.
**Podvozky všech užitkových strojů jsou bez výjimky vyrobeny z velmi měkké oceli, často i ze švových (svářených) trubek, což je velmi „podřadný“ materiál. Má to dva důvody – nízkou výrobní cenu, ale hlavně fakt, že měkká ocel mnohem lépe odolává kroucení a provozní námaze typické pro těžké stroje a netrpí tolik únavovými lomy.
Brzdy:
Brzdová soustava stroje je plně hydraulická, všechny brzdy jsou kotoučové. Ovládání je ruční i nožní. Přestože je stroj velký a poměrně těžký, lze ho díky dobrému dimenzování brzd dostatečně rychle zastavit. K přesné, ostré, ale přesto dostatečně citlivé funkci brzd přispívá kvalitní brzdové vedení z nejkvalitnějších pancéřovaných hadic. Zadní kotouč je umístěn na kardanové hřídeli a díky uložení uprostřed stroje je velmi dobře chráněn proti nárazům. Je velmi mohutný a sdružuje hlavní i parkovací systém.
Odpružení:
Odpružení vpředu i vzadu je pětipolohově nastavitelné a dobře funkční. Odpružení je příjemně měkké a dovoluje stroji přesnou a mimořádně pohodlnou jízdu po silnici, či polní cestě a má i dostatečnou odolnost a výkonovou rezervu pro překonání třeba i oranice. Mě osobně mrzí, že je odpružení jednoznačně naladěno pro komfortní jízdu a při opravdu agresivní jízdě mi již přestává vyhovovat. Ale stroj je primárně navržen pro práci, nikoliv pro závody, takže se to dá prominout. V kategorii pracovních čtyřkolek patří toto odpružení k velmi dobrému průměru.
Elektroinstalace, plasty, sedlo, kola:
Elektroinstalace je velmi dobře vyřešena a připravena pro náročné použití. Veškeré elektrosoučástky jsou dobře chráněny uvnitř stroje a prakticky jediná z venku viditelná krabička je vodotěsný regulátor napětí. Možná jen u titěrného tlačítka nouzových světel v podběhu blatníku bych se vsadil, že se dříve, nebo později odporoučí do věčných lovišť. Za zmínku stojí nádherný, plně digitální tachometr. Plasty jsou kvalitní, s moderním, ale poměrně konzervativním designem a velmi dobrým zpracováním. Výhodou jsou výměnné lemy blatníků, snižující náklady na servis při menších karambolech. Sedlo je velmi široké, u prodloužené verze i velmi dlouhé, takže se na něj vejdou pohodlně dvě (i tři) osoby. Kvalitní duralová kola působí velmi odolným dojmem. Jsou obuta do solidních 12″ pneumatik Innova s jedovatým šípovým vzorkem. Duralová kola jsou již v základní ceně stroje, což je také značná výhoda.
Motor:
Pokud se výrobce inspiroval u podvozku z osvědčené konstrukce Yamahy, dalo by se očekávat, že u motoru tomu bude podobně. Ale k mému překvapení je motor originální firemní konstrukce, i když je velmi podobný motoru Suzuki Vinson 500. Můj dojem je, že výrobce do „mrtě“ rozebral „Vinsoňácký“ motor, překreslil do počítače, v AutoCADu zesílil některé partie a poslal do výroby. Tahle taktika se mu zjevně vyplatila, protože motor se řadí k mimořádně spolehlivým a solidně výkonným agregátům.
Jedná se o moderní, čtyřdobý, vodou chlazený motor se čtyřventilovou technikou. Přenos výkonu je řešen pomocí bezúdržbového, spolehlivého a velmi mohutného CVT variátoru, s možností řazení vpřed, vzad a terénní redukcí. Řazení je zakomponováno do kulisy omezující riziko nechtěného zařazení. To vyžaduje jistý cvik, ale je poměrně přesné. Motor je vybaven elektrickým i nouzovým mechanickým startérem. Zpracování motoru je velmi dobré. Celý motor působí velmi mohutně a je zjevně dostatečně dimenzovaný. Přestože se jedná o velkoobjemový stroj, je jeho spotřeba poměrně nízká, k čemuž mu dopomáhá kvalitní japonský karburátor Mikuni.
Vychytávky:
Moderní, nezávislé zavěšení všech kol, překrásný digitální tachometr, příruční schránka v předním blatníku, velkorysý, zezadu přístupný, uzamykatelný box pod sedlem. Prodloužená verze stroje je vychytávka sama o sobě…
Chybičky:
Titěrné tlačítko nouzových blikačů v podběhu blatníku. Přední blikače v nárazníku jsou první na ráně. Horší přístup k tažnému zařízení.
Jízdní testy:
S vědomím toho, že jedu na šestinásobném vítězi Offroadmaratonů 2007 a 2008 jsem k testu stroje přistoupil s daleko větší chutí na huntování v terénu. A musím říci, že mě Gladiator nezklamal. Nemá sice ďábelsky výkonný motor, ani supersportovní podvozek, ale co se s ním dá dělat a co vydrží, je až obdivuhodné. Díky dobrému vyvážení stroje po všech směrech se s „Gladem“ dají dělat nehorázné „kraviny“. Jedinou bodku na kráse je odpružení, jednoznačně odladěné pro komfort a tak, když jsem jel na doraz po hodně rozbité cestě, jsem pociťoval jeho limity. Pro opravdové sportovní nadšence bych doporučil zakoupit sportovní tlumiče. Na silnici se Gladiator choval naprosto stabilně, s přesným řízením. Lesní trial je s krátkou verzí hračka, ale s prodlouženou je třeba si občas trochu najet. Není to však tak omezující, jak jsem si ze začátku myslel. Výkonný motor a dobrá terénní redukce umožňují projet i velmi obtížné terénní partie. Ve chvíli, kdy jsem brodil v potoku až po sedlo, jsem ocenil vývody sání a chlazení variátoru, které se skrývají až ve výši nádrže. Použité pneu jsou velmi dobře použitelné a ani na silnici nejsou příliš hlučné.
Závěrem:
Největší síla stroje Gladiator RX530 je v dokonalé vyváženosti stroje. Nikde nic nechybí, ani nepřebývá. I cenová politika dovozce je velmi příznivá, takže pro zákazníka toužícího po velmi odolné pracovní mašině, se schopností rozpumpovat adrenalin v krvi je Gladiator výborná volba. Dobré konkurenční stroje, které často nabízí výrazně méně, jak v oblasti odolnosti a užitných vlastností, tak v oblasti výbavy, stojí o dost více. Takže Gladiatore bojuj o své místo na slunci!
Foto: archiv, journeyman
no images were found
Komentáře jsou uzavřené