Už od roku 2007 pořádá firma Auto Jari, jeden z nejstarších prodejců pracovních čtyřkolek CFMOTO Gladiator, každoroční expedici „Journeyman Romania“. Zatím poslední opravdu „hutná expedice“ se nesla ve znamení pořádného Offroad testu nesilnějšího modelu od CFMOTO – Gladiatora X1000 V-Twin EPS.
Expedice se rozhodně nenese v duchu lehké vyjížďky, naopak, všichni borci jsou velmi zkušení účastníci, mají za sebou stovky kilometrů v nejtěžších terénech rumunských hor. Důkladné oplechování, expediční off-road výbava, šrámy a karamboly. To vše k podobné expedici patří. Teď už si užijte autentický deník den po dni.
CFMOTO Gladiator X1000 připraven – zítra vyrážíme
Jardův Gladiator X1000 naložen! Zítra se sejdeme v Žamberku a naložíme dalších pět čtyřkolek. Radek, Marcel, Vlasta a Martin osedlají Gladiatora X8, Luboš projede již letitého Gladiatora 510 a Martin provětrá SMC Jumbo 720.
06/09/2019 – pátek
Začátek expedice
Expedice začíná! Scházíme se v Žamberku a vyrážíme směr Karpaty. Dnešní cíl zní jasně: „v klidu a bezpečně až do naší vesničky Borlova v Karpatech.“
07/09/2019 – sobota
Sucho, prach, náklony a skvělé jídlo
O půlnoci přijíždíme do našeho pensionu v endurovém ráji v pohoří Caras-Severin. S panem domácím se již dobře známe a tak nás čeká naprosto bezproblémový příjezd s vřelým přijetím. Ráno se scházíme ke skvělé snídani a vyrážíme do hor! Letos tu panuje sucho, cesty jsou vyprahlé a pneumatiky drží jak přilepené. Ideální podmínky pro testování náklonů a průjezdů „véček“ (vymletá koryta vodou po zimě).
Na delších prašných šotolinových přejezdech si musíme držet rozestupy a rozhodujeme se vystoupat do vyšších nadmořských výšek. GPS v mobilu ukazuje nadmořskou výšku přes 1800 m.n.m. Užíváme si panoramat a vracíme se do pensionu, samozřejmě volíme odlišnou cestu! V pensionu nás čeká výborná večeře od tetičky pana domácího a můžeme úspěšně hodnotit dnešní den, který se obešel bez karambolů či sebemenších problémů. S Gladiatorem X1000 jsme velice spokojeni. Můžeme vyzdvihnout skvělé křížení v korytech a stabilitu podvozku ve velkých náklonech. Díky suchému podkladu, kdy jsou pneumatiky naprosto přilepené k povrchu můžeme testovat extrémní náklony.
08/09/2019 – neděle
Až na limit s minimalizací rizika!
Po včerejším prašném dni vyjíždíme hřebenovkou hustým porostem a doufáme, že se bude prášit méně. Omyl! Ani vjezdem do lesa jsme si nepomohli. Dnes se cítíme jistěji a tak se pouštíme do prudkých stěn s tvrdým a suchým povrchem. Čeká nás několik technických a strmých výjezdů, kde je potřeba trefit stopu na první dobrou. Cestu nám razí Jarda na X1000.
Jdeme až na limit a v jednom těžkém úseku, kde bylo potřeba přejet z jednoho koryta do druhého pokládá Martin své Jumbo na bok a poté v tom samém místě i Vlasta svojí X8.
Díky skvělé kooperaci a jištění našeho týmu se ani jedna čtyřkolka neskutálela z kopce a vracíme se všichni v pořádku na pension! Dnes jsme šli až na hranici limitů s maximálním důrazem na bezpečnost a těšíme se na další den.
09/09/2019 – pondělí
Stará vs. nová generace CFMOTO
Dnes málo ujetých kilometrů… O to vydatnější offroad s potoky a véčky v prudkých výjezdech. V jednom z nich podjíždíme pod padlým bukem.
Tady se Radkova X8 a Martinovo Jumbo staví do stojky a jejich jezdci nedobrovolně opouštějí stroj.
Jištění je složité, nedá se zde udržet na vlastních nohách. Proto dochází i k navijákování a dostatečně prověřujeme jejich funkci. Jen Gladiator X1000 díky svému podvozku a stabilitě projíždí bez použití navijáku!
Odměnou za zdolání náročného úseku nám je bezproblémová cesta na úpatí Muntele Mic. Pod již nefungující sedačkovou lanovkou sjíždíme zpět do našeho údolí a úspěšně ukončujeme další den expedice.
10/09/2019 – úterý
Severní svahy, potok, stezka, těžební cesta
Dnes zkoušíme severní svahy, kde je přeci jen trochu více vlhko, dostáváme se do potoka a asi na třetí pokus nalézáme tu správnou stezku, jak z něj vyjet.
Jarda na 1000 ji prozkoumává. Zbytek zůstává dole, protože nevíme, zda v nějakém místě neskončí nebo se ještě více nezúží. Jsme trochu nervózní, protože Jarda by se nemohl jednoduše otočit zpět. Nakonec všichni ve vysílačce slyšíme povzbudivou zprávu. Stezka je průjezdná!
Kurty a navijáky nepotřebujeme! Pokračujeme dál na hlavní hřeben, kde si užíváme nádherných panoramat. Zpět se již vracíme nám známou těžební cestou, kde testujeme podvozek Gladiatora X1000 v rychlých úsecích při drobných nerovnostech. Z podvozku jsme nadšení. Kombinuje v sobě stabilitu a hravost a dává jezdci pocit důvěry.
11/09/2019 – středa
Aneb kudy já jel by těžko někdo šel.
Dnes jsme hledali nové cesty v nížších nadmořských výškách. Úzká stezka nás ovšem stále vedla po strmém hřebínku. Bylo nam jasné že jsme vystoupali příliš vysoko a na návrat zpět za světla nebylo moc času. Cesta se změnila v šílený padák, který pokračoval naším směrem.
Marcel s Vlastou vyrazili sesouvajíc se pěšky na průzkum. Po půl hodině se vrátili a oznámili nám že asi po 300 m slaňování se dostaneme na lesní cestu. První čtyřkolku jsme spustili na kurtách omotaných kolem stromu, abychom ji mohli pozvolna spouštět. Poté Martin a Radek vymysleli pro urychlení času spojit čtyřkolky do vláčku po 3 „vagonech“ spojených navijáky. Za pomoci spojení všech kurt jsme mohli převazovat na další strom až po 20 metrech.
Jen díky tomu se dostali všichni na zpevněnou cestu včas. Poslední čtyřkolku jsme odvazovali už za tmy. Do penzionu jsme dorazili všichni spokojení, totálně unavení, ale v pořádku.
12/09/2019 – čtvrtek
Konec expedice se pomalu blíží
Při včerejším slaňování čtyřkolek jsme ztratili jednu vysílačku, proto jsme dnešní vyjíždku začali hledáním našeho odpadu. Přeci jen nechceme nechat v přírodě kus plastu s baterkami. Naštěstí ji nalézáme pod srázem ze kterého jsme včera slaňovali čtyřkolky. Poté jsme zvolili naší každoroční vyjížďku k hradu a odtud hřebenovkou po nám známých cestách do pensionu.
Marcel se poté vydal sám na čtyřkolce po zpevněných cestách na výhled západu slunce.
Expedice se již blíží ke konci. Zítra nás čeká testování v rychlých úsecích, mytí strojů a příprava na odjezd domů.
pátek 14/09/2019
Umyto, sbaleno a jsme zpět v ČR
O půlnoci z pátku na sobotu jsme se vrátili domů.
Závěr testu CFMOTO Gladiator X1000
Na závěr testu Gladiatora X1000 musím poděkovat celé partě za naprosto spolehlivou spolupráci při zdolávání všech offroadových překážek, kterých jsme si letos užili víc než dost. S Gladiatorem X1000 jsme najeli necelých 300 km v těch nejnáročnějších podmínkách.
Jednoznačně se dá hovořit o souboji generací CFMOTO (porovnáváno s Gladiatorem 510 a X8). CFMOTO jezdíme testovat do Rumunsko od roku 2007. Za zmínku stojí, že Gladiator 510 tu s námi byl pojedenácté! Nový CFMOTO Gladiator X1000 naprosto převyšuje v ovladatelnosti, stabilitě i výkonu své předchůdce. Především se dá vyzdvihnout chování podvozku.
Nová konstrukce spodních předních ramen, podélné uložení zadních ramen a výborné pérování dávají stroji větší světlou výšku, širší rozvoz a velký zdvih. Tato nová konstrukce zajišťuje již zmiňovanou stabilitu a větší křížení. Kola daleko lépe kopírují terén ve všech jízdních režimech. Zásadní změnou prošla také zadní náprava, která při zatížení nemění svou šířku. To oceníte především v extrémních offroadových situacích jako je např. rozpor ve véčkách.
Na rozjetí a získání setrvačnosti před jakoukoliv hranou (překážkou) stačí doslova pár centimetrů díky okamžitému nástupu výkonu motoru, což dokládají dvě místa, kde kromě X1000 při výjezdu všechny ostatní čtyřkolky potřebovaly pomoc navijáku.
Další kapitolou je absolutní přesnost a hravost při rychlých endurových přejezdech, kde celkové vyvážení stroja dává jezdci naprostou jistotu v jeho vedení. Tady jsme si pořádně užili výkonu při driftování.
Náš testovaný CFMOTO Gladiator X1000 byl kromě odolného krytu podvozku naprosto seriový a jsme z něj upřímně nadšení!
Z expedice Journeyman Rumunsko 2019 kluci udělali i autentické video, tak se na opravdu netradiční drsné testování podívejte zde: