Tento článek je určen, kromě našich pravidelných čtenářů, zejména hloupým policajtům a tupým úředníkům magistrátů, protože ti chytří už vše, co se zde píše vědí…
Již před časem jsme se tématu řidičáků a homologací několikrát věnovali. Protože nás ale bombardujete nekonečnou záplavou zvídavých mailů, znovu tuto problematiku trochu osvětlíme.
Nejdůležitější základ pro bezproblémovou jízdu po silnicích je vlastnit homologovanou čtyřkolku. Existují dvě základní varianty, které si můžete pořídit – stroj s tzv. Evropskou homologací a stroj s českou homologací.
První varianta je méně výhodná, protože si na tento stroj vy, nebo váš prodejce musíte individuálně vyběhat české SPZ-ky. To přináší i další nevýhody, například nutnost navštívit STK, což je někdy dost nepříjemné. Například většina navijáků na čtyřkolky není homologovaná, takže s touto výbavou skrz STK rozhodně neprojdete. Tuto variantu strojů naleznete nejčastěji u obchodníků, kteří nejsou oficiálními prodejci nabízených značek a kteří pokoutně prodávané stroje „tahají“ po jednotlivých kusech bůhví odkud z ciziny.
Druhá varianta – stroj s oficiální českou homologací je jako cesta rájem. Techničák, který je vystaven přímo oficiálním dovozcem (a je na něm jeho razítko), dostanete rovnou do ruky od prodejce a s ním, nákupním dokladem a zákonnou pojistkou letíte na magistrát stroj přihlásit. Nikdo váš nový stroj nechce prohlížet a ani na to nemá dost dobře právo. První kontrola na STK je až po čtyřech letech a navíc máte jistotu, že je stroj od oficiálního importéra, který má pověření výrobní továrny, takže zde panuje určitá jistota ohledně záruk, servisu atd…
Další a pro uživatele nejdůležitější je vědět, jaké řidičské oprávnění na čtyřkolku potřebujete. Ve většině malých mozečků venkovských policistů panuje v tomto směru značný chaos, a ani mnozí „odborníci“ z magistrátů si s tím nevědí rady. Přitom je to tak jednoduché. Stačilo by kdyby policajti ovládali svůj základní pracovní nástroj – zákony ČR. Protože v něm naleznou zcela jasnou odpověd:
Zákon č.361/2000 Sb. Platnost k 19.1.2013.
§ 80a
Skupiny vozidel
(1) Do skupiny
a) AM jsou zařazena motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1
1. dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50
cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,
2. tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50
cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
3. čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se
zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných
motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
b) A1 jsou zařazeny
1. lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše
11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým
objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,
2. tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW,
c) A2 jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s
výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2
kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným
výkonem,
d) A jsou zařazeny
1. motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj,
2. tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW,
e) B1 jsou zařazena čtyřkolová motorová vozidla s výjimkou vozidel
uvedených v písmeni a), jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v
nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k
přepravě zboží,
f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v
písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3
500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí
být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti
nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní
soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu
nepřevyšuje 4 250 kg,
g) C1 jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž
největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500
kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být
připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující
750 kg,
h) C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel
uvedených v písmeni g), jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3
500 kg s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být
připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující
750 kg,
i) D1 jsou zařazena motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8
metrů, s více než 8, ale nejvýše 16 místy k sezení kromě místa řidiče,
ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené
hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
j) D jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v
písmeni i) s více než 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým
smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti
nepřevyšující 750 kg,
k) B+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v
písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti
nepřevyšující 3 500 kg,
l) C1+E jsou zařazeny jízdní soupravy, jejichž největší povolená
hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg, složené
1. z vozidla uvedeného v písmeni g) a přípojného vozidla o největší
povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo
2. z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší
povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg,
m) C+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v
písmeni h) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než
750 kg,
n) D1+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v
písmeni i) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než
750 kg,
o) D+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v
písmeni j) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než
750 kg.
(2) Do skupiny T jsou zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné,
ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.
§ 81
Rovnocennost řidičských oprávnění
(1) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu
a) A2 opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1,
b) A opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin A1 a A2,
c) B1 opravňuje také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny
A1,
d) B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s
automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1,
e) C opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny C1,
f) D opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D1,
g) C+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B+E a C1+E,
h) D+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B+E a D1+E,
i) C1+E nebo D1+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny
B+E,
j) C+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D+E, pokud
má držitel řidičské oprávnění pro skupinu D.
(2) Řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou
skupiny T opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM.
(3) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje držitele, který
dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do
skupiny A.
(4) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení
čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém
stavu do 400 kg. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje
také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW, s
hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem
spalovacího motoru do 125 cm3.
Jak vidíte je to velice jednoduché. Je úplně jedno, že je ve velkém techničáku napsáno Motocykl-čtyřkolka, prostě je to čtyřkolové vozidlo a zákon zcela jasně stanoví, že je na něj třeba ŘP skupiny B1 do nenaložené hmotnosti 400kg, nebo nově stačí i skupina A na čtyřkolky do nenaložené hmotnosti 400kg. Pro ty nejblbější z nás: B1 je podskupina skupiny B, takže ANO, s normálním „Béčkem“ můžete čtyřkolku také řídit. Jediná výjimka jsou stroje s obsahem 50 ccm, na které jsou papíry jako na moped AM. Pro naprostou jistotu jsme se opakovaně informovali i na Ministerstvu dopravy ČR, kde mají tuto problematiku na starosti, a zde nám sdělili naprosto stejnou informaci. Proto pokud vás bude nějaký hloupý okresní piňďolín obtěžovat a prudit, že nemáte papíry na motorku, buďte tvrdí a nekompromisní (ovšem jen, pokud váš stroj bude v pořádku, aby si nemohl najít jinou záminku). Vytrvejte i za cenu, že si na něj budete stěžovat. S případně udělenou pokutou v žádném případě nesouhlaste a napište to i do protokolu, který vám dá k podepsání. Vy jste v právu a to stojí za trochu vytrvalosti.
Víte, že: Čtyřkolka musí být vybavena schválenou motolékárnou a sadou náhradních žárovek? Vozíte je?